L 410 NG nabírá směr k sériové výrobě

Vydáno 3.5.2017

Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

 

Dlouho očekávaný letoun L 410 NG, který byl vyvíjen v rámci právě ukončeného projektu MOSTA, úspěšně absolvoval převážnou většinu požadovaných zkoušek. Nyní se celý proces přípravy posouvá k sériové výrobě, která by měla začít v druhé polovině roku. Vývoj inovovaného modelu letounu se pozitivně promítl v celém českém leteckém průmyslu.

Hlavní událostí pro tento rok ve společnosti Aircraft Industries, a.s., je nový turbovrtulový letoun L 410 NG, který navazuje na to nejlepší z letounů řady L 410. Inovovaný model byl vyvíjen v rámci projektu MOSTA od roku 2010 („Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu“), který vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu v programu TIP a byl úspěšně obhájen na půdě společnosti Aircraft Industries, a.s., dne 29. března 2017. Významnou skutečností je to, že na projektu spolupracovala řada českých subjektů – spoluřešitelů projektu: Avia Propeller, s.r.o., EVEKTOR, spol. s r.o., GE Aviation Czech s.r.o., VR Group, a.s., JIHLAVAN, a.s., Jihostroj a.s., MESIT přístroje spol. s r.o., SVÚM a.s., UNIS, a.s., Vysoké učení technické v Brně, Aero Vodochody, a.s.,VZLÚ a.s. Aktuálně výrobce absolvuje poslední fáze certifikace a připravuje se na sériovou výrobu. „Zahájení sériové výroby předchází dokončení certifikačního procesu, kdy se nacházíme ve fázi pokračujících letových zkoušek. Aktuálně má v rámci certifikačních zkoušek náš prototyp nalétáno asi 400 hodin,“ sdělila Světu průmyslu generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Nové investice ještě tento rok

Součástí certifikačního procesu jsou laboratorní zkoušky letadlových celků a modernizovaných přístrojů a agregátů, které se aktuálně realizují. „Koncem minulého roku byla dokončena statická zkouška křídla a dále byla zahájena únavová zkouška křídla. Rovněž probíhají únavové zkoušky modernizovaných podvozků. Dokončení certifikace letounu L 410 NG je plánováno v polovině roku 2017,“ dodala Ilona Plšková.

Pro kompletní rozjetí sériové výroby L 410 NG je ještě potřeba uskutečnit další kroky a investice. „Bude nutné například vypracovat nové NC programy pro dílce, které se dříve vyráběly na jiných méně výkonných frézovacích centrech. Bude potřeba vyrobit či upravit některé výrobní přípravky a dále ještě dovybavit některá pracoviště, například NDT pracoviště nebo pracoviště povrchových ochran,“ informovala Ilona Plšková. Společnost tak zahájí sériovou výrobu v druhé polovině letošního roku výrobou tří kusů. „Jejich dokončení pak plánujeme na příští rok,“ dodala generální ředitelka.

Delší dolet a vytrvalost

L 410 NG je turbovrtulový letoun, který navazuje na řadu L 410 a přináší zlepšené letové parametry a provozní charakteristiky. V souladu s vývojem v leteckém průmyslu se objeví modernější technologie a inovovaná avionika. Letadlo je nadále zařazeno v kategorii commuter, což znamená přepravu maximálně 19 cestujících s dvoučlennou posádkou.

Změnou prošla konstrukce křídla, které nyní obsahuje palivovou nádrž s větším objemem, a proto umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost. Nový stroj charakterizuje také zvýšení maximální vzletové hmotnosti a užitečného zatížení, může tak transportovat o 400 kilogramů více nákladu. Zvětšením prošel rovněž zavazadlový prostor, který je nyní dvojnásobný. Tato novinka se projevila v prodloužení nosové části letounu. Výkonnější pohonná jednotka sestává z motorů GE H85-200 BC04 spolu s vrtulemi AV 725.

Díky uvedeným vylepšením poskytne nový stroj lepší užitné vlastnosti, širší rozsah nasazení i komfort pro cestující. Zvýší se cestovní rychlost a podle výrobce by se měl zásadním způsobem zlepšit výkon motorů v teplých a vysokohorských podmínkách. Současně by měl mít provozovatel zajištěnu významně delší životnost letounu. V pilotní kabině je zabudován úplný Glass Cockpit a modernizací prošel i prostor pro cestující.

S novými kompozitovými díly

Snaha o snižování spotřeby paliva se projeví v používání odlehčených materiálů. L 410 NG tak bude mít do budoucna některé kompozitové díly, například dveře, jež sníží hmotnost a prostup tepla. Kompozitová konstrukce motorových gondol má kromě redukce hmotnosti a nákladů na výrobu přispět ke zvýšení účinnosti vstupního vzduchového kanálu pohonné jednotky a ke snížení aerodynamického odporu motorových gondol jako celku.

Letoun L 410 NG bude nabízen ve všech variantách jako stávající model L 410 UVP-E20. Objednávky na nový stroj jsou očekávány z celého světa a zejména z destinací, kde mají se stroji řady L 410 historicky dobré zkušenosti. Inovovaný model se poprvé coby prototyp vznesl na konci července 2015.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Vydáno 17.2.2019

fl_cs|fl_en

Britské regionální aerolinky Flybmi, které provozovaly pravidelné linky i z Brna do Mnichova, zkrachovaly a s okamžitou platností zrušily všechny lety. Informovala o tom dnes společnost v prohlášení. Zdůvodnila to mimo jiné nárůstem cen paliv v poslední době i nejistotou, která panuje kolem chystaného odchodu Británie z EU. Aerolinky Flybmi létaly se 17 stroji do […]

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Vydáno 14.2.2019

fl_cs|fl_en

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům. Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. […]

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 polské pohraniční stráži. Letouny vybavené vyhledávací a sledovací technikou budou stát asi 658 milionů korun, uvedl dnes server E15. Společnost Aircraft Industries informaci nekomentovala. Pohraničníci podle E15 nakoupí letadla stávající generace označované jako L 410 UVP-E20, přestože se již rozjíždí výroba modernizované verze českého letounu. Tendr […]

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 […]

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Vydáno 5.2.2019

fl_cs|fl_en

Berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na dnešek to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo […]

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Vydáno 3.2.2019

fl_cs|fl_en

Výrobce letadel Aero Vodochody bude od února propouštět, protože přišel o jednu z důležitých zakázek, kde figuruje jako subdodavatel. Počet interních zaměstnanců firma sníží o desetinu. Aeru vypadla zakázka na dodávku kopkitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky. „V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent,“ uvedl Giordo v […]

Zobrazit Více

Objednejte si předplatnéMám zájem