Kontrakt s Airbusem zajišťuje práci minimálně na deset let dopředu

Vydáno 21.7.2017

V současné době kuchyňkami vybavujeme přibližně padesát Airbusů měsíčně a toto číslo bude narůstat.

 

ZODIAC GALLEYS EUROPE S.R.O. je českou pobočkou společnosti Zodiac Aerospace, která patří ke světové špičce v oblasti leteckého vybavení, a to jak pro komerční, regionální i obchodní letadla, tak pro helikoptéry, nebo dokonce vesmírné programy. Plzeňský podnik se specializuje na výrobu leteckých kuchyněk, stal se jejich exkluzivním dodavatelem pro letouny řady A320 společnosti Airbus. O tom, jak by mohla tato spolupráce v nejbližších letech vypadat, a o tom, jak se do ní promítá současná situace na trhu práce, se Světem průmyslu hovořila HR manažerka společnosti Dana Schwobová.

Jste výhradní dodavatel úsporných kuchyňských modulů pro Airbus A320. Loni jste pokořili hranici tisíce vyrobených kusů. Kolik setů ročně vyrobíte a jakého čísla máte v plánu dosáhnout?

V současné době kuchyňkami vybavujeme přibližně padesát Airbusů měsíčně. Toto číslo úměrně narůstá s počtem vyrobených letounů. Do budoucna by to podle přepravce mohlo být až šedesát tři letadel měsíčně. Protože jsme jeho výhradní dodavatel, plánujeme výrobu kuchyněk navýšit na stejné množství.

Vyrábíte výhradně pro Airbus, nebo i pro další zákazníky? Máte v portfoliu i jiné výrobky než kuchyňské moduly?

Vyrábíme hlavně pro Airbus. Pro jedno letadlo dodáváme obvykle jednu velkou kuchyni dozadu do letadla, jeden až dva moduly do přední části letadla a šatní skříně či přepážku mezi první a druhou třídu. Kromě toho vyrábíme odpočinkové místnosti pro posádku, které se používají při dlouhých letech u větších letadel A330. Jedná se o kontejner se šesti až osmi postelemi umístěný v zavazadlovém prostoru letadla.

Loni jste oznámili rozšíření výroby, se kterým souvisí i výstavba nové haly na Borských polích. V jaké fázi se tato investice nachází a lze uvést podrobnosti ohledně výše nákladů či strojního vybavení, které v hale bude? Plánujete v letošním roce ještě nějaké další rozsáhlé investice?

Hala navíc, kterou stavíme, je v těsné blízkosti současného závodu. Přesuneme tam výrobu prvních kusů a hlavně vznikne prostor pro velké oddělení inženýringu, které se nám výrazně rozrostlo. Konstruktéři a letečtí inženýři tak konečně budou mít odpovídající podmínky pro svoji práci, a to ve velmi moderních prostorách. Než totiž nový modul zavedeme do výroby, vývoj trvá většinou alespoň jeden rok. Tisícovka avizovaných kusů se datuje od roku 2012, kdy jsme pro tento výrobek získali certifikaci a stali se výhradním dodavatelem Airbusu.

Plánujeme, že bychom novou budovu mohli dostat k dispozici v červenci tohoto roku.

V minulých letech jste výrazně zvyšovali počty zaměstnanců a růst máte v plánu i nadále. Jaký je aktuální početní stav zaměstnanců a na kolik lidí by měl navýšit?

Největší rozšiřování už máme za sebou. V současné době u nás pracuje mezi dvanácti až třinácti sty zaměstnanci. V tomto čísle je zahrnuta i naše tuniská pobočka s přibližně 200 zaměstnanci (dodává standardizovaný modul, který v plzeňském závodě doupravují podle konkrétního přání zákazníka – pozn. autora) a dále ještě třicítka inženýrů v Holandsku (jsou součástí firemního vývojového inženýringu) a patnáct lidí ve Field servisech v německém Hamburku a francouzském Toulouse. Celkově tedy nyní kuchyňky vyrábíme s 1 240 zaměstnanci a předpokládáme jich ještě asi do stovky v letošním roce přijmout.

 

„Nejvíce využijeme zaměření zámečník, elektrikář nebo truhlář, ale zájem máme také o manuálně zručné zaměstnance, které jsme schopni zaučit.“ 

Dana Schwobová

 

Jedná se výhradně o „kmenové zaměstnance“, nebo využíváte i služby agentur?

Většina zaměstnanců je kmenových, ale díky rychlému nárůstu v loňském roce jsme byli nuceni přibrat do výroby také zaměstnance agenturní, kterých u nás nyní pracuje asi 150. Tento počet plánujeme do budoucna postupně snižovat.

Avizujete poptávku po technicky vzdělaných lidech. Kterých konkrétních profesí se váš zájem týká a v jakých úsecích výroby by se u vás uplatnili?

Hledáme především techniky, jednak pro výrobu, kde nejvíce využijeme zaměření zámečník, elektrikář nebo truhlář, ale zájem máme také o manuálně zručné zaměstnance, které jsme schopni zaučit. V nevýrobních pozicích potřebujeme nejvíce konstruktéry, projektové manažery a certifikační inženýry.

Při současné situaci na trhu práce, obzvlášť v regionech se silným zastoupením průmyslu, má řada firem problémy kvalitní zaměstnance najít a udržet. Jak se v tomto ohledu daří vaší společnosti? Máte nějaký osvědčený postup?

Snažíme se oslovovat nové a nové uchazeče, dát o sobě vědět nejen v Plzni. Připravili jsme a rozbíháme novou PR kampaň s názvem Děláme do letadel. Je přátelštější a postavená na propagaci zajímavé práce v leteckém průmyslu. Speciální náborové metody nemáme, spíše se snažíme zaujmout drobnými odlišnostmi a na konkrétních případech vysvětlit, čím se naše výroba odlišuje například od automobilového průmyslu, který je daleko rozšířenější.

Co nově příchozím nabízíte? A jaké motivační či rozvojové programy máte zavedené pro stávající zaměstnance, například v oblasti talent managementu?

Stejně jako ostatní firmy se stále více potýkáme se zvyšující se konkurencí na trhu práce. U nově příchozích zaměstnanců sázíme na nabídku zajímavé práce v atraktivním prostředí leteckého průmyslu a značku úspěšné společnosti. Stávajícím zaměstnancům přidáváme nové benefity. V loňském roce jsme například přidali kafeterii s volnočasovými aktivitami, podporujeme teambuildingové a sportovní akce, které pomáhají budovat přátelskou atmosféru na pracovišti. Nabízíme také  širokou škálu rozvojových a vzdělávacích programů.

Generace mileniánů či tzv. generace Y má mnohdy jiné požadavky na styl práce než generace předchozí. Pociťujete to i ve vaší společnosti? Máte k „mladé generaci“ zaměstnanců nějaký specifický přístup?

Mladší generace je trochu odlišná v přístupu k práci i požadavcích na odměnu. Rádi by měli např. volnou pracovní dobu, což však u výrobních pracovníků bohužel není možné. Generaci mileniánů se snažíme oslovit novým, přátelským pojetím náborové kampaně a atraktivitou práce pro letecký průmysl. Ne každý může říci, že vyrábí interiéry do letadel, a vidět výsledek své práce, když letí na dovolenou. Na cestu si ještě může vzít tematické designové tričko, které si vybral při startu kampaně Děláme do letadel, aby bylo vidět, že patří „do aerospace“.

Spolupracujete se středními nebo vysokými školami jako možným zdrojem budoucích zaměstnanců?

Nabízíme praxe ve výrobě pro studenty elektrotechnického a strojního učiliště, prezentujeme společnost při dnech otevřených dveří na středních technických školách, účastníme se veletrhů pracovních příležitostí na univerzitách. V posledním roce zintenzivňujeme spolupráci s technickými vysokými školami v Plzni a Brně (a chystáme se i do Prahy). Nabízíme studentům témata pro bakalářské a diplomové práce. Ročně pak několik absolventů nastupuje do našeho kmenového stavu.

Vidíte v personální oblasti nějaké výrazné výzvy, hrozby či příležitosti, které bude nutné začít v blízké budoucnosti řešit?

Hrozbou je neustálý růst ekonomiky a růst nových firem, které přicházejí do regionu. Dochází ke zvyšování tlaku na mzdy, což je složité pro každou společnost. Je to do budoucna výzva, jak si dobré pracovníky udržet, aby nepřecházeli za novými příležitostmi k jinému zaměstnavateli.

Tím, že máme dlouhodobý kontrakt s Airbusem, máme na minimálně deset let dopředu zajištěnou práci, což je nezanedbatelná výhoda, kterou můžeme novým i stávajícím zaměstnancům v současné době nabídnout.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Norwegian stornovaly velkou zakázku u Boeingu, chtějí i odškodné

Norwegian stornovaly velkou zakázku u Boeingu, chtějí i odškodné

Vydáno 30.6.2020

fl_cs|fl_en

Norské nízkonákladové aerolinky Norwegian Air stornovaly u Boeingu zakázku zhruba za deset miliard dolarů (239 miliard Kč). Po americkém výrobci budou navíc požadovat odškodné za to, že letadla 737 MAX nemohla do vzduchu. Firma se sídlem v Oslu to uvedla ve svém dnešním sdělení. Aerolinky zrušily objednávku 92 letadel 737 MAX a pěti strojů 787 […]

Die Welt: Airbus sníží produkci o 40 pct. a propustí tisíce lidí

Die Welt: Airbus sníží produkci o 40 pct. a propustí tisíce lidí

Vydáno 29.6.2020

fl_cs|fl_en

Airbus v příštích dvou letech sníží produkci a dodávky o 40 procent oproti původnímu plánu a propustí tisíce lidí. Německému deníku Die Welt to řekl šéf společnosti Guillaume Faury. Evropský výrobce letadel reaguje na koronavirovou krizi, která na měsíce drasticky omezila mezinárodní lety; masivní pokles zájmu o létání pak snížil poptávku po nových strojích ze […]

Nizozemská vláda podpoří KLM úvěrovým balíkem 3,4 mld. eur

Nizozemská vláda podpoří KLM úvěrovým balíkem 3,4 mld. eur

Vydáno 28.6.2020

fl_cs|fl_en

Nizozemská vláda se dohodla s vládou v Paříži, že na záchranu letecké skupiny Air France-KLM přispěje úvěrovým balíkem za 3,4 miliardy eur (přes 90 miliard Kč). Oznámil to dnes nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra. Jednu miliardu eur nizozemské součásti KLM půjčí stát, který bude zároveň ručit za 2,4 miliardy eur bankovních úvěrů. Letecká společnost se […]

V pondělí začnou testovací lety stroje Boeing 737 MAX

V pondělí začnou testovací lety stroje Boeing 737 MAX

Vydáno 28.6.2020

fl_cs|fl_en

Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) v pondělí zahájí nejméně třídenní testování letadla Boeing 737 MAX, které usiluje o novou certifikaci. S odkazem na své zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Letadla 737 MAX, až do loňska nejprodávanější model Boeingu, byla loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodách vyřazena z provozu. […]

Novým šéfem Aera Vodochody se má stát Viktor Sotona

Novým šéfem Aera Vodochody se má stát Viktor Sotona

Vydáno 25.6.2020

fl_cs|fl_en

Novým šéfem výrobce letadel a jejich částí, Aera Vodochody, se má podle serveru Lidovky.cz stát Viktor Sotona. Ve funkci nahradí Dietera Johna. Personální změna podle webu souvisí s nedávnou změnou majitele Aera, Penta Investments jej prodala maďarskému podnikateli Andrási Tomborovi a skupině Omnipol. Aero zaměstnává kolem 1350 lidí. Sotona dosud vedl společnost Era, která vyrábí […]

EK schválila záchranný balík německé vlády pro Lufthansu

EK schválila záchranný balík německé vlády pro Lufthansu

Vydáno 25.6.2020

fl_cs|fl_en

Evropská komise (EK) dnes definitivně schválila záchranný balík, který německá vláda připravila pro vlajkového leteckého dopravce Lufthansa. Firma, na kterou těžce dopadla krize způsobená koronavirem, ale musí splnit některé podmínky, aby státní podpora nevedla k narušení konkurenčního prostředí. Mimo jiné se Lufthansa bude muset vzdát části startovacích a přistávacích práv. Celková výše vládního balíku, o […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem