RYCHLÁ DOBA, TRYSKOVÁ MODERNIZACE

Vydáno 18.9.2017 TOP Rozhovory

Kdyby se sestavoval světový žebříček ikonických letadel, Albatros by zaujal vysokou pozici. L-39 a bojovější bratr L-159 jsou masově využívány na všech kontinentech k výcviku i v bojových situacích. Důkazem popularity byla akční pilotáž Jamesem Bondem, ale také podobně dechberoucí akrobatické akce Breitling Jet Teamu. Jak přichází na svět nová generace Albatrosu – L-39NG a aktuální dění popsal Giuseppe Giordo, prezident a CEO společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Společnost AERO Vodochody byla v roce 2016 velmi úspěšná. Více než padesát procent obratu tvořil armádní byznys a jeho objem chcete díky letounům L-39 a L-159 stále navyšovat. Dodávky komponentů pro komerční letectví, například pro Airbus, Boeing nebo Bombardier zůstanou na stávající úrovni?

Loňský rok byl velice výjimečný, pokud jde o hospodářské výsledky, ale rovněž velmi významný s ohledem na dosažení zásadních změn v daném odvětví a byznysu. Po mnoha letech jsme loni vygenerovali většinu našich výnosů z armádních zakázek. A je nutné připustit, že z důvodu celosvětové bezpečnostní situace bude význam armádní výroby v letectví v příštích letech ještě narůstat. Proto se více zaměřujeme právě na armádní zakázky. Naším cílem je posílit roli společnosti AERO jako výrobce vlastních letounů, který bude lídrem trhu cvičných letounů a lehkých bitevníků. Dalším důležitým segmentem je odvětví tzv. MRO, které spočívá v realizaci generálních oprav a poskytování servisu na letounech L-39, L-59 a L-159.

 

Albatros, Alca, ale také kokpity pro Černé jestřáby

 

Třetím pilířem je výroba leteckých celků pro nejvýznamnější mezinárodní společnosti – světové výrobce letadel –, kterou chceme také dále rozvíjet. Vítáme nové možnosti spolupráce, zajímají nás však složitější a komplexnější montáže. V zásadě je naší strategií pokračovat v těch výrobních programech, které nám přinesou novou technologii a budou dávat ekonomický smysl. Pokračujeme proto ve strategických programech, jako je spolupráce se společností Bombardier na programu CSeries, kde navyšujeme výrobu. Letos jsme zahájili sériovou výrobu leteckých celků pro vojenský dopravní letoun KC-390 brazilského výrobce Embraer. Rovněž jsme prodloužili náš kontrakt na kokpity Black Hawk se společností Sikorsky Aircraft Corporation, která nyní náleží do obchodní skupiny Lockheed Martin.

Spojili jste armádní a civilní vývoj. Znamená to, že se budou i modely L-39NG a L-159 svou podstatou přibližovat? 

Role letounů L-39 a L-159 se částečně překrývají, jejich rozdílnosti proto chceme zachovat. Sloučení našeho inženýringu do jednoho oddělení je součástí procesu změn v naší nové organizační struktuře. Cílem této změny je dosáhnout co nejlepšího využití našich inženýrů. Máme inženýry jak pro armádní segment, tak pro spolupráci s výrobci letadel. Nyní můžeme lépe využívat našich kapacit na nejdůležitější projekty. Výhodou je také to, že znalosti získané při spolupráci se světovými výrobci letadel můžeme využít také pro armádní odvětví a naopak.

 

Před dvaceti lety James Bond bravurně pilotoval Albatros, příště to bude L-39NG

 

Letoun L-39NG představuje novou generaci moderního a úsporného cvičného letounu (pro základní i pokročilý výcvik) založeného na legendárním prověřeném a spolehlivém letounu L-39 Albatros. Je konstruován v souladu s aktuálními a budoucími potřebami vzdušných sil po celém světě. Avionika letounu je připravena na výcvik budoucích pilotů čtvrté a páté generace letounů a může být dále přizpůsobována potřebám a požadavkům zákazníků. Letoun je rovněž vybaven širokým spektrem simulačních technologií s možností integrace s high-tech výcvikovými simulačními centry, a tím se samozřejmě zvyšuje účinnost výcviku. Rovněž dokáže plnit další funkce, a to jako lehký bojový letoun určený k přímé letecké podpoře, pozemním zásahům a vzdušnému průzkumu.

L-159 je hlavně lehký bojový letoun. Ať již potřebujete letecky zasáhnout pozici nepřítele, provádět přímou leteckou podporu, nebo prozkoumat hranice, bude vždy dobrou volbou. Tento v boji prověřený, lehký, hbitý a dobře vybavený letoun s vysokým stupněm bojové životnosti je schopen zastávat mnoho funkcí. Za zmínku stojí nedávný úspěch letounů L-159 vlastněných iráckou armádou během bojů proti islamistům. Kromě toho jej lze využívat k výcviku nových pilotů pro pokročilé nadzvukové bojové letouny. Americká společnost Draken International, která pořídila 21 letounů L-159, s nimi zajišťuje výcvik pro složky armády USA, ministerstvo obrany a jejich spojence po celém světě.

 

L-159 – jedna z možných odpovědí na nové krize

 

Existují nové hrozby a novodobí protivníci, to také obnáší nové bojové taktiky a výzvy. Právě letoun L-159 se jeví jako adekvátní prvek moderních strategií. Probíhají modernizace také tohoto bitevníku?

Souhlasíme s tím, že operační scénáře a úkoly se v průběhu času změnily, což je právě ten důvod, proč se zaměřujeme více na armádní odvětví, neboť lehké bojové letouny mají nyní na trhu lepší uplatnění. U letounu L-159 došlo k mnoha vylepšením.

Nově vyráběné L-159 budou vybaveny novou avionikou. Vyvinuli jsme technologii tzv. mokrého křídla s nádrží integrovanou přímo v křídle. Bude mít schopnost doplňovat palivo za letu. Tato řešení dohromady zvýší jeho dosah a výdrž ve vzduchu. Existují ale i další vlastnosti, kterými lze modernizovat standardní konfiguraci L-159. Některé z nich je možné implementovat díky naší spolupráci s českou armádou. Například vybavujeme kokpity víceúčelovými obrazovkami. Toto vylepšení je založeno na specifických potřebách českých vzdušných sil.

Albatros a Alca jsou jistě po co celém světě vnímány také jako jedny z nejkrásnějších letadel tohoto segmentu. Máte pocit, že aspekt designu pomáhá v rozhodování zákazníka?

Je obtížné říci, nakolik je u letadel vnější vzhled významným atributem, ale rozhodnutí zákazníka je vždy založeno hlavně na technických parametrech, operačních schopnostech a ceně. Design těchto letounů se zdá být nadčasový. Na nové generaci Albatrosu jsme udělali řadu změn, takže budou ještě krásnější.

Reálná vystoupení armádních a akrobatických skupin jsou velmi silným marketingovým nástrojem. Jak tento segment podporujete?

Samozřejmě jsme velice pyšní na to, že akrobatické skupiny jako Breitling, Black Diamond nebo Patriots létají s našimi letouny. Dokazuje to jejich variabilitu a manévrovací schopnosti. Nyní zintenzivňujeme spolupráci s těmito zákazníky, neboť jejich vystoupení jsou pro nás tou nejlepší reklamou.

 

Náročné manévry výcviku i světové akrobacie zvládá lehce – jako albatros

 

Budete těmto klientům nabízet také L-39NG? Asi by bylo zajímavé vidět a porovnat obě verze při společném vystoupení.

Na základě jejich zájmu jednáme o nové generaci L-39 také s akrobatickými týmy.

Jaké jsou vlastně hlavní benefity L-39NG?

Naším cílem bylo zachovat některé charakteristiky legendárního Albatrosu, jako jsou nízké provozní náklady, vysoká spolehlivost, snadná manipulace a robustní konstrukce, doplněné mnoha nejmodernějšími technologiemi. Kromě vylepšení, která jsem již zmínil, se jedná o digitální avioniku, pro lepší účinnost výcviku integrovanou do skleněného překrytu kokpitu. Dále jde o    nový systém katapultace, jednodílný překryt kabiny a zvýšený posed v zadní části kokpitu pro lepší výhled atd. Rovněž jsme změnili konstrukci, která tak může mít životnost až 15 000 letových hodin.

Ve srovnání s dalšími konkurenty má L-39NG mnoho výhod včetně nižších provozních nákladů, a kromě toho je také flexibilnější. Lze jej využít pro všechny fáze výcviku pilotů. Pro potenciálního zákazníka znamená silnou výhodu.

Má už verze NG nějaké jméno? Budete se držet tradice pojmenování podle mořských ptáků, nebo to bude prostě nový Albatros?

Určitě budeme chtít zachovat návaznost na tuto legendu, protože se jednalo o nesmírně úspěšný letoun. Označení L-39 nezmizí.

Bylo vždy vzrušující vidět pilotovat Jamese Bonda český bitevník v akčních scénách. Víte co nebo kdo bylo za tímto speciálním umístěním Albatrosa do filmu „Zítřek nikdy neumírá“?

L-39 byl jedním z nejrozšířenějších letounů na trhu a jak zmiňujete, má krásnou konstrukci. Mám za to, že kombinace těchto dvou prvků pravděpodobně byla hlavním důvodem. Mimochodem v prosinci to bude přesně dvacet let od premiéry filmu Zítřek nikdy neumírá.

Plánujete do nějakého nového filmu také product placement L-39NG?

Protože k tomu v minulosti již došlo, nebyl bych nijak překvapený, že nás někdo s takovým nápadem znovu osloví.

 

Tomáš Pochop
foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Vydáno 4.5.2019

fl_cs|fl_en

Dopravní letoun Boeing 737 sjel v noci na dnešek SELČ na vojenském letišti poblíž amerického města Jacksonville z přistávací dráhy a skončil v blízké řece. Nehoda si podle policejního velitele vyžádala 21 zraněných, ale jejich život není ohrožen. Stroj měl na palubě 136 pasažérů a sedmičlennou posádku a na vojenskou základnu v Jacksonvillu přiletěl z […]

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Vydáno 27.4.2019

fl_cs|fl_en

Nový proudový letoun L-39NG, který vyrábí Aero Vodochody, se o další krok přiblížil certifikaci. Druhý vyrobený stroj už je ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, odborníci na něm dělají mimo jiné zkoušky zaměřené na pevnost materiálu. První letoun absolvoval první let loni v prosinci. Pokračují vývojové testy, na jejichž konci čeká nový letoun proces certifikace, […]

Boeing po přerušení provozu letounů 737 MAX vykázal pokles zisku

Boeing po přerušení provozu letounů 737 MAX vykázal pokles zisku

Vydáno 25.4.2019

fl_cs|fl_en

Čistý zisk amerického výrobce letadel Boeing v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent na 2,15 miliardy dolarů (zhruba 49 miliard Kč). Na hospodářské výsledky podniku mělo negativní vliv přerušení provozu letounů 737 MAX po tragických nehodách v Indonésii a Etiopii. Oznámila to dnes firma. Dodala, že vzhledem k problémům kolem letounů 737 MAX zatím […]

Indické aerolinky Jet Airways pozastavily všechny své lety

Indické aerolinky Jet Airways pozastavily všechny své lety

Vydáno 18.4.2019

fl_cs|fl_en

Indická letecká společnost Jet Airways se kvůli nedostatku financí rozhodla pozastavit všechny své lety. Doufá ale, že provoz co nejdříve obnoví. Jet Airways kdysi byla největší soukromou leteckou společností v Indii. Když byla na vrcholu, provozovala přes 120 letadel a denně uskutečnila více než 600 letů, informovala dnes agentura Reuters. Podnik dluží bankám zhruba 1,2 miliardy dolarů (přes 27 […]

Ve státním podniku LOM Praha skončí kvůli zdraví ředitel Planička

Ve státním podniku LOM Praha skončí kvůli zdraví ředitel Planička

Vydáno 18.4.2019

fl_cs|fl_en

Roman Planička opustí ke 30. dubnu ze zdravotních důvodů funkci ředitele státního podniku LOM Praha. Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) přijal jeho rezignaci, informoval dnes v tiskové zprávě odbor komunikace ministerstva obrany. Strategický podnik, který se soustřeďuje na opravy a modernizace letecké techniky, vedl Planička sedm let. Jeho nástupce bude obrana hledat ve výběrovém […]

Aircraft Industries dodá L-410 do Ruska, Kazachstánu a Polska

Aircraft Industries dodá L-410 do Ruska, Kazachstánu a Polska

Vydáno 17.4.2019

fl_cs|fl_en

Společnost Aircraft Industries (AI) z Kunovic na Uherskohradišťsku letos vyrobí 16 letounů L-410. Podle stanoveného plánu by osm z nich měla prodat do Ruska, šest do Kazachstánu a dva do Polska. Novinářům to dnes řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková. Do Polska podle ní poputuje speciální patrolovací verze letounů. „Je to pro hraniční stráž, která […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem