Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

věk: 41 let, rodina: ano, studium: inženýrské a doktorské studium na ČVUT, engineering na VIA University College Horsens, Dánsko, ve společnosti působím: v GE od roku 1999, v různých rolích v různých zemích a v různých GE divizích, v GE Aviation od roku 2009, volný čas: sport, především běh a cyklistika.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru, který se nám zároveň podařilo v rekordním čase od začátku programu úspěšně spustit v nově zrekonstruované ultra moderní zkušebně v Praze. Zároveň jsme oznámili úzkou výzkumnou spolupráci s ČVUT, jejíž rozsah nemá v historii naší společnosti obdoby.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

V odvětví leteckého průmyslu to bude především další rozvoj moderních výrobních technologií, jako je 3D tisk či principy internetu věcí, které se budou čím dál více propisovat do vývoje nových produktů a služeb, do řízení výroby a dodavatelských řetězců, následného dosledování a proaktivního řízení výkonnosti produktu v provozu. Dále je to virtuální a rozšířená realita, která přináší nové vzrušující příležitosti. Ve střednědobém horizontu začne nástup hybridních leteckých motorů s tím, jak se budou zlepšovat baterie a generátory.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V obecné rovině to jsou hlasy vyzývající k odchodu z Evropské unie – takový krok by byl devastující pro českou ekonomiku. Nevěřím, že to nastane, ale tyto výkřiky odvádí pozornost od skutečných problémů. Hodně se hovoří o nedostatku pracovní síly, ale to vidím naopak jako příležitost k vyšší míře automatizace a robotizace, které reprezentují vyšší kvalitu a produktivitu. Osobně vidím riziko v nízkém stupni provázanosti průmyslu a univerzit, která by přinášela praktický výzkum a inovace a tím přispěla k většímu podílu ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou a generování absolventů s dovednostmi odpovídajícími potřebám firem.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Průmysl si vždy cestu najde, záleží pouze, jak bude dlouhá a kolik bude stát. Jednotlivé stavební bloky zde existují (legislativa, podpora exportu, výzkumné a rozvojové granty, školství, investiční pobídky atd.), naprosto klíčové nicméně je, jak efektivně dokážou tyto bloky fungovat jako ucelený systém a především jak rychle. A právě v rychlosti je v České republice ohromný prostor pro zlepšení.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

V českém start-upu se věnujeme oblasti rozšířené reality a pracujeme na řešení, které umožní našim zákazníkům provádět servisní údržbu motoru efektivnějším způsobem. Zároveň jsme zainvestovali do nových výrobních technologií, které do té doby nebyly používané nejen v České republice, ale i v celé východní Evropě, například vysokorychlostní broušení celého rotoru motoru. Také jsme v závěrečné fázi certifikace nového modelu motoru H80, brzy uvedeme na trh jeho akrobatickou verzi.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Je to výzva. Pokud definuji pracovní trh v České republice, tak nikoliv. Jsme globální firma, a tudíž využíváme synergie z globálního pracovního trhu. Následnou výhodou je diverzita a úžasná technická odbornost týmu, ovšem vykoupená vyššími náklady. Ne všechny firmy si tento přístup mohou dovolit, proto řízený import mozků ze zahraničí a uvolnění imigrační politiky je jednou z cest, jak průmyslu pomoct.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Především vysokou mírou intenzivních sportovních aktivit, ideálně individuálních a v outdoorovém prostředí.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

S hrudním pásem od Garminu. A pochopitelně ve společnosti svých nejbližších v místě bez mobilního signálu.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Jsem hrdý na výsledky související s investičními aktivitami GE Aviation v České republice a na rozvoj spolupráce s ČVUT a dalšími českými organizacemi, jež jsou součástí širšího ekosystému, který se snažím s týmem budovat pro dlouhodobé benefity nejen GE, ale celé země. Věřím, že to bude do jisté míry náš odkaz, což přináší pocit uspokojení také v osobním životě.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Ve zbývající části roku nás čeká dokončení dodatečných prototypů motoru GE Catalyst, všechny s vysokým stupněm instrumentace, zahájení testování v dalších pěti pozemních zkušebnách a příprava na první zkušební let.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Vydáno 17.2.2019

fl_cs|fl_en

Britské regionální aerolinky Flybmi, které provozovaly pravidelné linky i z Brna do Mnichova, zkrachovaly a s okamžitou platností zrušily všechny lety. Informovala o tom dnes společnost v prohlášení. Zdůvodnila to mimo jiné nárůstem cen paliv v poslední době i nejistotou, která panuje kolem chystaného odchodu Británie z EU. Aerolinky Flybmi létaly se 17 stroji do […]

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Vydáno 14.2.2019

fl_cs|fl_en

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům. Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. […]

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 polské pohraniční stráži. Letouny vybavené vyhledávací a sledovací technikou budou stát asi 658 milionů korun, uvedl dnes server E15. Společnost Aircraft Industries informaci nekomentovala. Pohraničníci podle E15 nakoupí letadla stávající generace označované jako L 410 UVP-E20, přestože se již rozjíždí výroba modernizované verze českého letounu. Tendr […]

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 […]

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Vydáno 5.2.2019

fl_cs|fl_en

Berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na dnešek to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo […]

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Vydáno 3.2.2019

fl_cs|fl_en

Výrobce letadel Aero Vodochody bude od února propouštět, protože přišel o jednu z důležitých zakázek, kde figuruje jako subdodavatel. Počet interních zaměstnanců firma sníží o desetinu. Aeru vypadla zakázka na dodávku kopkitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky. „V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent,“ uvedl Giordo v […]

Zobrazit Více

Objednejte si předplatnéMám zájem