Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

věk: 41 let, rodina: ano, studium: inženýrské a doktorské studium na ČVUT, engineering na VIA University College Horsens, Dánsko, ve společnosti působím: v GE od roku 1999, v různých rolích v různých zemích a v různých GE divizích, v GE Aviation od roku 2009, volný čas: sport, především běh a cyklistika.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru, který se nám zároveň podařilo v rekordním čase od začátku programu úspěšně spustit v nově zrekonstruované ultra moderní zkušebně v Praze. Zároveň jsme oznámili úzkou výzkumnou spolupráci s ČVUT, jejíž rozsah nemá v historii naší společnosti obdoby.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

V odvětví leteckého průmyslu to bude především další rozvoj moderních výrobních technologií, jako je 3D tisk či principy internetu věcí, které se budou čím dál více propisovat do vývoje nových produktů a služeb, do řízení výroby a dodavatelských řetězců, následného dosledování a proaktivního řízení výkonnosti produktu v provozu. Dále je to virtuální a rozšířená realita, která přináší nové vzrušující příležitosti. Ve střednědobém horizontu začne nástup hybridních leteckých motorů s tím, jak se budou zlepšovat baterie a generátory.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V obecné rovině to jsou hlasy vyzývající k odchodu z Evropské unie – takový krok by byl devastující pro českou ekonomiku. Nevěřím, že to nastane, ale tyto výkřiky odvádí pozornost od skutečných problémů. Hodně se hovoří o nedostatku pracovní síly, ale to vidím naopak jako příležitost k vyšší míře automatizace a robotizace, které reprezentují vyšší kvalitu a produktivitu. Osobně vidím riziko v nízkém stupni provázanosti průmyslu a univerzit, která by přinášela praktický výzkum a inovace a tím přispěla k většímu podílu ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou a generování absolventů s dovednostmi odpovídajícími potřebám firem.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Průmysl si vždy cestu najde, záleží pouze, jak bude dlouhá a kolik bude stát. Jednotlivé stavební bloky zde existují (legislativa, podpora exportu, výzkumné a rozvojové granty, školství, investiční pobídky atd.), naprosto klíčové nicméně je, jak efektivně dokážou tyto bloky fungovat jako ucelený systém a především jak rychle. A právě v rychlosti je v České republice ohromný prostor pro zlepšení.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

V českém start-upu se věnujeme oblasti rozšířené reality a pracujeme na řešení, které umožní našim zákazníkům provádět servisní údržbu motoru efektivnějším způsobem. Zároveň jsme zainvestovali do nových výrobních technologií, které do té doby nebyly používané nejen v České republice, ale i v celé východní Evropě, například vysokorychlostní broušení celého rotoru motoru. Také jsme v závěrečné fázi certifikace nového modelu motoru H80, brzy uvedeme na trh jeho akrobatickou verzi.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Je to výzva. Pokud definuji pracovní trh v České republice, tak nikoliv. Jsme globální firma, a tudíž využíváme synergie z globálního pracovního trhu. Následnou výhodou je diverzita a úžasná technická odbornost týmu, ovšem vykoupená vyššími náklady. Ne všechny firmy si tento přístup mohou dovolit, proto řízený import mozků ze zahraničí a uvolnění imigrační politiky je jednou z cest, jak průmyslu pomoct.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Především vysokou mírou intenzivních sportovních aktivit, ideálně individuálních a v outdoorovém prostředí.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

S hrudním pásem od Garminu. A pochopitelně ve společnosti svých nejbližších v místě bez mobilního signálu.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Jsem hrdý na výsledky související s investičními aktivitami GE Aviation v České republice a na rozvoj spolupráce s ČVUT a dalšími českými organizacemi, jež jsou součástí širšího ekosystému, který se snažím s týmem budovat pro dlouhodobé benefity nejen GE, ale celé země. Věřím, že to bude do jisté míry náš odkaz, což přináší pocit uspokojení také v osobním životě.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Ve zbývající části roku nás čeká dokončení dodatečných prototypů motoru GE Catalyst, všechny s vysokým stupněm instrumentace, zahájení testování v dalších pěti pozemních zkušebnách a příprava na první zkušební let.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Vydáno 4.5.2019

fl_cs|fl_en

Dopravní letoun Boeing 737 sjel v noci na dnešek SELČ na vojenském letišti poblíž amerického města Jacksonville z přistávací dráhy a skončil v blízké řece. Nehoda si podle policejního velitele vyžádala 21 zraněných, ale jejich život není ohrožen. Stroj měl na palubě 136 pasažérů a sedmičlennou posádku a na vojenskou základnu v Jacksonvillu přiletěl z […]

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Vydáno 27.4.2019

fl_cs|fl_en

Nový proudový letoun L-39NG, který vyrábí Aero Vodochody, se o další krok přiblížil certifikaci. Druhý vyrobený stroj už je ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, odborníci na něm dělají mimo jiné zkoušky zaměřené na pevnost materiálu. První letoun absolvoval první let loni v prosinci. Pokračují vývojové testy, na jejichž konci čeká nový letoun proces certifikace, […]

Boeing po přerušení provozu letounů 737 MAX vykázal pokles zisku

Boeing po přerušení provozu letounů 737 MAX vykázal pokles zisku

Vydáno 25.4.2019

fl_cs|fl_en

Čistý zisk amerického výrobce letadel Boeing v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent na 2,15 miliardy dolarů (zhruba 49 miliard Kč). Na hospodářské výsledky podniku mělo negativní vliv přerušení provozu letounů 737 MAX po tragických nehodách v Indonésii a Etiopii. Oznámila to dnes firma. Dodala, že vzhledem k problémům kolem letounů 737 MAX zatím […]

Indické aerolinky Jet Airways pozastavily všechny své lety

Indické aerolinky Jet Airways pozastavily všechny své lety

Vydáno 18.4.2019

fl_cs|fl_en

Indická letecká společnost Jet Airways se kvůli nedostatku financí rozhodla pozastavit všechny své lety. Doufá ale, že provoz co nejdříve obnoví. Jet Airways kdysi byla největší soukromou leteckou společností v Indii. Když byla na vrcholu, provozovala přes 120 letadel a denně uskutečnila více než 600 letů, informovala dnes agentura Reuters. Podnik dluží bankám zhruba 1,2 miliardy dolarů (přes 27 […]

Ve státním podniku LOM Praha skončí kvůli zdraví ředitel Planička

Ve státním podniku LOM Praha skončí kvůli zdraví ředitel Planička

Vydáno 18.4.2019

fl_cs|fl_en

Roman Planička opustí ke 30. dubnu ze zdravotních důvodů funkci ředitele státního podniku LOM Praha. Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) přijal jeho rezignaci, informoval dnes v tiskové zprávě odbor komunikace ministerstva obrany. Strategický podnik, který se soustřeďuje na opravy a modernizace letecké techniky, vedl Planička sedm let. Jeho nástupce bude obrana hledat ve výběrovém […]

Aircraft Industries dodá L-410 do Ruska, Kazachstánu a Polska

Aircraft Industries dodá L-410 do Ruska, Kazachstánu a Polska

Vydáno 17.4.2019

fl_cs|fl_en

Společnost Aircraft Industries (AI) z Kunovic na Uherskohradišťsku letos vyrobí 16 letounů L-410. Podle stanoveného plánu by osm z nich měla prodat do Ruska, šest do Kazachstánu a dva do Polska. Novinářům to dnes řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková. Do Polska podle ní poputuje speciální patrolovací verze letounů. „Je to pro hraniční stráž, která […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem