NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

V ČELE PERUTĚ LETÍ ČTYŘISTADESÍTKA NOVÉ GENERACE

 

Více než osmdesátiletá tradice, výroba proslulého letounu L 410, jediný výrobce dopravních letadel v České republice, to je Aircraft Industries. Společnost, která svou výrobu započala již v roce 1936 jako Avia Letňany, zaměstnává v současné době téměř tisíc lidí a přichází na trh s letounem nové generace.

 

V minulosti byly v Kunovicích vyráběny mnohé typy legendárních letounů, z nichž lze uvést například Z 37 Čmelák, Jakovlev Jak-11 nebo Blaníky. Přelomovými se však stala 60. léta, kdy byl v Kunovicích vyvinut devatenáctimístný turbovrtulový letoun L 410 Turbolet, který se stal vlajkovou lodí společnosti a je díky svým vlastnostem využíván po celém světe.

V roce 1991 vznikla společnost LET, a.s. a po roce 2000 se stal novým majitelem Moravan Otrokovice. V září 2005 se stala vlastníkem česká obchodní společnost Pamco a byla vytvořena firma, která nyní úspěšně vystupuje pod názvem Aircraft Industries, a.s. Od roku 2013 je Aircraft Industries, a.s., zcela ve vlastnictví významné ruské průmyslové společnosti UGMK.

Společnost loni dosáhla tržeb za prodej svých produktů a služeb ve výši 1,9 mi­liardy korun, což je zhruba o 372 milionů více než v roce 2016. „Pozitivní bylo zejména to, že se nám za rok 2017 podařilo prodat 12 letadel, což bylo o tři kusy více než v roce předešlém. Na nárůst tržeb společnosti mělo vliv hned několik faktorů. Zejména se projevila kombinace příznivé hospodářské situace a zvýšená poptávka po našich produktech,“ uvedla Ilona Plšková.

Letouny z produkce Aircraft Industries jsou díky svým parametrům oblíbené na řadě míst po celém světě, zejména v oblastech, kde se uplatní jejich přednosti, jako je možnost startu na krátkých či nezpevněných letištích. Nezanedbatelným faktorem je i výhodná ekonomika provozu i v extrémních podmínkách a snadná údržba. „Naše letadla se osvědčila v různých částech Ruska, perspektivní jsou pro nás trhy v oblasti jihovýchodní Asie, kde se nacházejí ostrovní státy i obtížně přístupná místa ve vnitrozemí. Mnoho našich strojů létá i v Africe a Latinské Americe. Zájem je ale i v ostatních částech světa včetně Evropy a Severní Ameriky, zejména o náš nejnovější model L 410 NG,“ doplnila ředitelka společnosti Aircraft Industries.

 

 

Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti Aircraft Industries, říká:

 

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

 

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt, který má v portfoliu společnost Aircraft Industries.

I díky němu slavila společnost obrovský úspěch, podařilo se jí získat certifikát na výrobu turbovrtulového letounu nové generace. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ uvedla generální ředitelka společnosti Ilona Plšková. Potvrdila, že celkové náklady na tento projekt přesáhly 750 milionů korun.

 

Jak dlouho trval vývoj letadla nové generace?

Vývoj modelu L 410 NG byl prakticky zahájen v roce 2010, i když již před tímto datem jsme zvažovali, jakým směrem

letoun dále vylepšovat. Ačkoliv se nový model našeho letounu na první pohled podobá svým předchůdcům, byla provedena řada zásadních změn, které významným způsobem posunuly letoun na vyšší, modernější úroveň. Během vývoje bylo nutné vyřešit řadu technických inovací. Z těch nejzásadnějších mohu uvést například novou konstrukci takzvaného integrálního křídla, palivo se už totiž nenachází v gumových nádržích, ale je čerpáno přímo do konstrukce křídla. Nebo instalaci zcela nové digitální avioniky.

 

Jaká největší úskalí jste museli překonávat?

Kromě technických úkolů bylo samozřejmě nutné řešit i otázky organizační a personální. Na vývoji, výrobě, zkouškách a dalších činnostech se podílela řada špičkových leteckých odborníků. Všechny tyto činnosti zároveň nesměly ovlivnit stávající sériovou výrobu.

 

Kolik finančních prostředků jste do tohoto projektu vložili?

Vývoj nového modelu letounu stál téměř 750 milionů korun a účastnila se jej kromě Aircraft Industries i řada dalších českých i zahraničních společností.

 

Kdy jste začali letoun vyrábět a kam zamíří první kusy?

V letošním roce byla zahájena sériová výroba a první kus zamíří do Ruska.

 

Můžete uvést největší výhody tohoto modernizovaného letounu?

Podstatnou výhodou letounu nové generace je delší dolet, který umožňuje nová konstrukce křídla. Díky ní je L 410 NG schopný přepravit více nákladu v porovnání s předcházejícími modely. Letoun má silnější motory H85, které vyrábí firma GE Aviation Czech, a obecně se zlepšila ekonomika provozu. Velkou předností je také komfort, který letoun nabízí nejen cestujícím, ale i pilotům, již používají digitální avioniku řady Garmin 3000. Díky všem těmto inovacím jsme schopní nabídnout zákazníkům mnohem modernější letoun.

 

V jakých oblastech vidíte jeho využití?

Velkou výhodou letounu je jeho univerzálnost, díky které je jeho využití opravdu široké. Letoun L 410 NG je vhodný pro komerční letecké společnosti, vládní instituce, humanitární organizace nebo třeba pro parašutisty v aeroklubech.

 

Váš letoun L 410 dostal řadu ocenění, na která jste nejvíce hrdí?

Mimo dalších ocenění získala společnost Aircraft Industries první místo v soutěži Exportér roku 2014 a za projekt L 410 NG ocenění Vizionář 2015. Na tato ocenění mohou být všichni, kteří se na chodu společnosti podíleli, právem pyšní.

 

Loni jste také uvedli na trh nový simulátor L 410, který využívají především piloti. V čem jsou výhody tohoto simulátoru?

Uvedení nového simulátoru na trh vnímám jako velký přínos. Simulátor splňuje nejvyšší požadavky příslušných předpisů evropského úřadu pro civilní letectví EASA i mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Piloti na něm mohou trénovat situace, které nejde zkoušet na reálném letounu. Díky tréninku těchto náročných modelových situací je zajištěn vyšší standard bezpečnosti, což je pro nás prioritou.

 

Můžete prozradit, jaká budoucnost čeká vaši „čtyřistadesítku“? Připravujete další vylepšování?

Nemůžeme usnout na vavřínech, letoun je potřeba neustále vyvíjet tak, aby splňoval stále se zvyšující požadavky provozovatelů, cestujících, pilotů i leteckých předpisů, které směřují k vyšší bezpečnosti provozu.

 

Nezvažujete oživení projektu L 610, který skončil v roce 2004? Nebo je tento letoun, který měl kapacitu 40 osob, již navěky pohřben?

Ačkoliv projekt L 610 nebyl v 90. letech minulého století dokončen, bylo uděláno mnoho práce, létalo i několik prototypů tohoto letounu. Bylo by krásné, kdyby se tuto myšlenku podařilo oživit. Věříme, že tento projekt není jen minulostí.

 

Co je podle vás v současné době největší hrozbou pro vaše odvětví?

Největší hrozbou je pravděpodobně jakákoliv nestabilita v regionech, kam naše letouny mohou směřovat, která se projeví sníženým zájmem lidí cestovat, sníženou ochotou investorů budovat a rozvíjet aerolinky.

 

Jaké výzvy vás v nejbližší době čekají?

V nejbližší době nás čeká dokončení prvních sériových kusů L 410 NG, které se vyrábějí současně s předcházejícím modelem L 410 UVP-E20. Bude důležité sladit všechny naše činnosti tak, aby oba tyto hlavní projekty běžely bez komplikací, a současně zkvalitňovat i zjednodušovat jednotlivé procesy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Vydáno 17.2.2019

fl_cs|fl_en

Britské regionální aerolinky Flybmi, které provozovaly pravidelné linky i z Brna do Mnichova, zkrachovaly a s okamžitou platností zrušily všechny lety. Informovala o tom dnes společnost v prohlášení. Zdůvodnila to mimo jiné nárůstem cen paliv v poslední době i nejistotou, která panuje kolem chystaného odchodu Británie z EU. Aerolinky Flybmi létaly se 17 stroji do […]

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Vydáno 14.2.2019

fl_cs|fl_en

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům. Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. […]

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 polské pohraniční stráži. Letouny vybavené vyhledávací a sledovací technikou budou stát asi 658 milionů korun, uvedl dnes server E15. Společnost Aircraft Industries informaci nekomentovala. Pohraničníci podle E15 nakoupí letadla stávající generace označované jako L 410 UVP-E20, přestože se již rozjíždí výroba modernizované verze českého letounu. Tendr […]

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 […]

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Vydáno 5.2.2019

fl_cs|fl_en

Berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na dnešek to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo […]

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Vydáno 3.2.2019

fl_cs|fl_en

Výrobce letadel Aero Vodochody bude od února propouštět, protože přišel o jednu z důležitých zakázek, kde figuruje jako subdodavatel. Počet interních zaměstnanců firma sníží o desetinu. Aeru vypadla zakázka na dodávku kopkitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky. „V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent,“ uvedl Giordo v […]

Zobrazit Více

Objednejte si předplatnéMám zájem