NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

V ČELE PERUTĚ LETÍ ČTYŘISTADESÍTKA NOVÉ GENERACE

 

Více než osmdesátiletá tradice, výroba proslulého letounu L 410, jediný výrobce dopravních letadel v České republice, to je Aircraft Industries. Společnost, která svou výrobu započala již v roce 1936 jako Avia Letňany, zaměstnává v současné době téměř tisíc lidí a přichází na trh s letounem nové generace.

 

V minulosti byly v Kunovicích vyráběny mnohé typy legendárních letounů, z nichž lze uvést například Z 37 Čmelák, Jakovlev Jak-11 nebo Blaníky. Přelomovými se však stala 60. léta, kdy byl v Kunovicích vyvinut devatenáctimístný turbovrtulový letoun L 410 Turbolet, který se stal vlajkovou lodí společnosti a je díky svým vlastnostem využíván po celém světe.

V roce 1991 vznikla společnost LET, a.s. a po roce 2000 se stal novým majitelem Moravan Otrokovice. V září 2005 se stala vlastníkem česká obchodní společnost Pamco a byla vytvořena firma, která nyní úspěšně vystupuje pod názvem Aircraft Industries, a.s. Od roku 2013 je Aircraft Industries, a.s., zcela ve vlastnictví významné ruské průmyslové společnosti UGMK.

Společnost loni dosáhla tržeb za prodej svých produktů a služeb ve výši 1,9 mi­liardy korun, což je zhruba o 372 milionů více než v roce 2016. „Pozitivní bylo zejména to, že se nám za rok 2017 podařilo prodat 12 letadel, což bylo o tři kusy více než v roce předešlém. Na nárůst tržeb společnosti mělo vliv hned několik faktorů. Zejména se projevila kombinace příznivé hospodářské situace a zvýšená poptávka po našich produktech,“ uvedla Ilona Plšková.

Letouny z produkce Aircraft Industries jsou díky svým parametrům oblíbené na řadě míst po celém světě, zejména v oblastech, kde se uplatní jejich přednosti, jako je možnost startu na krátkých či nezpevněných letištích. Nezanedbatelným faktorem je i výhodná ekonomika provozu i v extrémních podmínkách a snadná údržba. „Naše letadla se osvědčila v různých částech Ruska, perspektivní jsou pro nás trhy v oblasti jihovýchodní Asie, kde se nacházejí ostrovní státy i obtížně přístupná místa ve vnitrozemí. Mnoho našich strojů létá i v Africe a Latinské Americe. Zájem je ale i v ostatních částech světa včetně Evropy a Severní Ameriky, zejména o náš nejnovější model L 410 NG,“ doplnila ředitelka společnosti Aircraft Industries.

 

 

Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti Aircraft Industries, říká:

 

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

 

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt, který má v portfoliu společnost Aircraft Industries.

I díky němu slavila společnost obrovský úspěch, podařilo se jí získat certifikát na výrobu turbovrtulového letounu nové generace. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ uvedla generální ředitelka společnosti Ilona Plšková. Potvrdila, že celkové náklady na tento projekt přesáhly 750 milionů korun.

 

Jak dlouho trval vývoj letadla nové generace?

Vývoj modelu L 410 NG byl prakticky zahájen v roce 2010, i když již před tímto datem jsme zvažovali, jakým směrem

letoun dále vylepšovat. Ačkoliv se nový model našeho letounu na první pohled podobá svým předchůdcům, byla provedena řada zásadních změn, které významným způsobem posunuly letoun na vyšší, modernější úroveň. Během vývoje bylo nutné vyřešit řadu technických inovací. Z těch nejzásadnějších mohu uvést například novou konstrukci takzvaného integrálního křídla, palivo se už totiž nenachází v gumových nádržích, ale je čerpáno přímo do konstrukce křídla. Nebo instalaci zcela nové digitální avioniky.

 

Jaká největší úskalí jste museli překonávat?

Kromě technických úkolů bylo samozřejmě nutné řešit i otázky organizační a personální. Na vývoji, výrobě, zkouškách a dalších činnostech se podílela řada špičkových leteckých odborníků. Všechny tyto činnosti zároveň nesměly ovlivnit stávající sériovou výrobu.

 

Kolik finančních prostředků jste do tohoto projektu vložili?

Vývoj nového modelu letounu stál téměř 750 milionů korun a účastnila se jej kromě Aircraft Industries i řada dalších českých i zahraničních společností.

 

Kdy jste začali letoun vyrábět a kam zamíří první kusy?

V letošním roce byla zahájena sériová výroba a první kus zamíří do Ruska.

 

Můžete uvést největší výhody tohoto modernizovaného letounu?

Podstatnou výhodou letounu nové generace je delší dolet, který umožňuje nová konstrukce křídla. Díky ní je L 410 NG schopný přepravit více nákladu v porovnání s předcházejícími modely. Letoun má silnější motory H85, které vyrábí firma GE Aviation Czech, a obecně se zlepšila ekonomika provozu. Velkou předností je také komfort, který letoun nabízí nejen cestujícím, ale i pilotům, již používají digitální avioniku řady Garmin 3000. Díky všem těmto inovacím jsme schopní nabídnout zákazníkům mnohem modernější letoun.

 

V jakých oblastech vidíte jeho využití?

Velkou výhodou letounu je jeho univerzálnost, díky které je jeho využití opravdu široké. Letoun L 410 NG je vhodný pro komerční letecké společnosti, vládní instituce, humanitární organizace nebo třeba pro parašutisty v aeroklubech.

 

Váš letoun L 410 dostal řadu ocenění, na která jste nejvíce hrdí?

Mimo dalších ocenění získala společnost Aircraft Industries první místo v soutěži Exportér roku 2014 a za projekt L 410 NG ocenění Vizionář 2015. Na tato ocenění mohou být všichni, kteří se na chodu společnosti podíleli, právem pyšní.

 

Loni jste také uvedli na trh nový simulátor L 410, který využívají především piloti. V čem jsou výhody tohoto simulátoru?

Uvedení nového simulátoru na trh vnímám jako velký přínos. Simulátor splňuje nejvyšší požadavky příslušných předpisů evropského úřadu pro civilní letectví EASA i mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Piloti na něm mohou trénovat situace, které nejde zkoušet na reálném letounu. Díky tréninku těchto náročných modelových situací je zajištěn vyšší standard bezpečnosti, což je pro nás prioritou.

 

Můžete prozradit, jaká budoucnost čeká vaši „čtyřistadesítku“? Připravujete další vylepšování?

Nemůžeme usnout na vavřínech, letoun je potřeba neustále vyvíjet tak, aby splňoval stále se zvyšující požadavky provozovatelů, cestujících, pilotů i leteckých předpisů, které směřují k vyšší bezpečnosti provozu.

 

Nezvažujete oživení projektu L 610, který skončil v roce 2004? Nebo je tento letoun, který měl kapacitu 40 osob, již navěky pohřben?

Ačkoliv projekt L 610 nebyl v 90. letech minulého století dokončen, bylo uděláno mnoho práce, létalo i několik prototypů tohoto letounu. Bylo by krásné, kdyby se tuto myšlenku podařilo oživit. Věříme, že tento projekt není jen minulostí.

 

Co je podle vás v současné době největší hrozbou pro vaše odvětví?

Největší hrozbou je pravděpodobně jakákoliv nestabilita v regionech, kam naše letouny mohou směřovat, která se projeví sníženým zájmem lidí cestovat, sníženou ochotou investorů budovat a rozvíjet aerolinky.

 

Jaké výzvy vás v nejbližší době čekají?

V nejbližší době nás čeká dokončení prvních sériových kusů L 410 NG, které se vyrábějí současně s předcházejícím modelem L 410 UVP-E20. Bude důležité sladit všechny naše činnosti tak, aby oba tyto hlavní projekty běžely bez komplikací, a současně zkvalitňovat i zjednodušovat jednotlivé procesy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Vydáno 12.11.2019

fl_cs|fl_en

Civilní letectví bude v příštích desetiletích čelit výzvám a bezpečnostním rizikům počínaje nedostatkem pilotů přes nárůst vzdušných turbulencí a kybernetické útoky až po přeplněná letiště. Uvádí to studie průmyslové pojišťovny AGCS a americké Univerzity letectví a kosmonautiky Embry Riddle, z níž cituje agentura DPA. Civilní letectví zaznamenalo v uplynulých šedesáti letech velký rozvoj, právě to by ale mohlo do budoucna představovat […]

České aerolinie zařadí do flotily sedm nových Airbusů, čtyři A220 a tři A321XLR

České aerolinie zařadí do flotily sedm nových Airbusů, čtyři A220 a tři A321XLR

Vydáno 27.10.2019

fl_cs|fl_en

České aerolinie se dohodly s výrobcem letadel společností Airbus na dodání čtyř nových letadel Airbus A220‑300. Současně ČSA uzavřely smluvní ujednání, na základě kterého bude původní dodávka letadel A320neo nahrazena třemi letouny A321XLR s delším doletem. S novými typy získají ČSA nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace.   Skupina Smartwings jednala s Airbusem o pořízení […]

Česko se zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel

Česko se zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel

Vydáno 26.10.2019

fl_cs|fl_en

Česko se dnes jako šestá země zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel iniciované západoevropskými státy. Oznámil to ministr obrany Lubomír Metnar, který dnes stvrdil českou účast během jednání s kolegy ze Severoatlantické aliance v Bruselu. Česká armáda bude mít díky účasti v letce lepší přístup ke strategické letecké přepravě či k zajištění tankování za letu […]

Senegalský velitel vzdušných sil letěl v L-39NG

Senegalský velitel vzdušných sil letěl v L-39NG

Vydáno 9.10.2019

fl_cs|fl_en

V novém českém proudovém letounu L-39NG letěl první zákazník. Generál Joseph Mamadou Diop, velitel vzdušných sil Senegalské republiky, absolvoval v neděli 6. října hodinový let s testovacím pilotem Aera Vodochody Vladimírem Továrkem.  První prototyp nového proudového cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG právě prochází obdobím intenzivních letových testů. Letoun s výrobním číslem 7001 od poloviny září létá téměř každý […]

Boeing prověřuje kvůli možné závadě další typ svých letadel

Boeing prověřuje kvůli možné závadě další typ svých letadel

Vydáno 28.9.2019

fl_cs|fl_en

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil prověřit některá letadla Boeing 737 NG s cílem odhalit případné výrobní vady. Důvodem k tomuto kroku je fakt, že u několika letadel tohoto typu se zjistily praskliny, informovala agentura Reuters. Případnou opravu mají zajistit provozovatelé letadel. Boeing má přitom už problém s letadly 737 MAX, která jsou po dvou vážných nehodách […]

Turecko má zájem o nejmodernější ruské bojové letouny Su-57

Turecko má zájem o nejmodernější ruské bojové letouny Su-57

Vydáno 28.8.2019

fl_cs|fl_en

Turecko projevilo velký zájem o nejmodernější ruské bojové letouny, včetně stroje páté generace Su-57 vybaveného technologií stealth a Su-35. Představitelé obou zemí nyní posuzují možnost dodávek těchto letadel. Podle ruských agentur to dnes řekl ředitel Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci Dmitrij Šugajev. Oba bojové letouny měl v úterý možnost si prohlédnout turecký prezident Recep Tayyip […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem