PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. (dále jen PBS), jediný ryze český výrobce leteckých turbínových motorů, uvedla na trh nový proudový motor PBS TJ150. Poprvé byl tento produkt představen v České republice na tiskové konferenci, která se uskutečnila v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Světové odborné veřejnosti pak bude oficiálně představen začátkem listopadu na veletrhu Airshow China.

 

„Tento motor doplní naši nabídku ve výkonnostní kategorii od dvou set do patnácti set newtonů tahu. Takto ucelená řada nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci bezpilotních létajících prostředků. Jejich výrobky nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu,“ sdělil generální ředitel PBS Milan Macholán.

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z PBS. Portfolio společnosti ještě doplňuje jeden turbovrtulový a jeden turbohřídelový motor. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ zdůraznil generální ředitel PBS.

Na podzim loňského roku dokončila První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s., vývoj proudového motoru s označením PBS TJ80. „Skutečnost, že v PBS uvádíme na trh dva nové motory v tak krátkém časovém sledu, je důsledkem toho, že realizujeme několik vývojových projektů souběžně. Obvykle totiž trvá vývoj motoru dva až čtyři roky v závislosti na parametrech motoru, míře inovací a dalších okolnostech. Naše zvýšené úsilí v tomto směru je reakcí na současné trendy, kde jedním z požadavků trhu je zvyšování výkonu při zachování co nejmenšího vnějšího průměru a hmotnosti motoru. Vývoj nám urychlilo i zapojení 3D tisku, který využívali naši inženýři,“ doplnil Milan Macholán.

Dodal, že cílem jeho společnosti je nabídnout stávajícím i potenciálním zákazníkům na konci letošního roku ucelenou řadu proudových motorů, která v současné době sestává z motorů o tahu 200, 400, 900, 1300 a nyní nově 1500 newtonů.

 

Obecně platí, že vývoj nových produktů je časově, technicky, ale především finančně velmi náročný. Je tomu tak i v PBS?

Ano, v leteckém průmyslu toto platí více než v jiných odvětvích. Pohybujeme se však ve vysoce konkurenčním prostředí, kde dlouhodobý kontinuální vývoj a prověřená kvalita produktů je jedinou možností, jak na tomto trhu uspět. Abychom si udrželi náskok před konkurencí a upevnili si pozici předního světového výrobce proudových motorů v této výkonnostní kategorii, inovujeme i naše stávající produkty. Příkladem takové inovace je vývoj bezolejové verze našeho nejprodávanějšího proudového motoru PBS TJ100. Motor tak bude po dokončení tohoto projektu mazán pouze příměsí oleje v palivu, což sníží jeho hmotnost a potažmo pořizovací náklady.

Pracujeme také na námořních variantách jednotlivých typů motorů, které pak bude možné opakovaně použít i po přistání do slané vody.

 

Mluvíte o přistání do slané vody. Pro jaké aplikace jsou vaše motory především určeny?

Náš první proudový motor PBS TJ100 jsme uvedli na trh v roce 2003. Jeho koncepce byla navržena tak, aby umožňovala jeho využití jak pro obranné, tak i civilní aplikace. Od té doby jsme prodali již více než 800 kusů tohoto typu motoru, a to především do různých typů vysokorychlostních bezpilotních leteckých prostředků, zejména do cvičných terčů v obranném průmyslu.

Z pilotovaných aplikací se PBS TJ100 uplatnil v proudových letounech SubSonex a BD-5 v USA. Jedna z verzí motoru byla certifikována Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) jako pohonná jednotka motorizovaných kluzáků.

 

PBS je jediný ryze český výrobce turbínových motorů. Můžete stručně vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi turbínovými a pístovými leteckými motory?

Zatímco u pístových motorů dochází k přeměně tepelné energie na mechanickou uvnitř válců motoru, u turbínových motorů k tomu dochází ve spalovací komoře. Turbínové pohony se pak dále dělí na proudové, turbovrtulové a turbohřídelové, které roztáčí hřídel s vrtulí. V PBS vyrábíme všechny tyto druhy turbínových motorů.

Proudové motory, na které se v PBS specializujeme, patří do kategorie reaktivních motorů, a to z toho důvodu, že fungují na principu akce a reakce. Akcí je v tomto případě vypuzení horkých plynů tryskou ven z motoru, což generuje reakci v podobě síly neboli tahu v opačném směru. Takto vytvořená síla pak pohání letoun kupředu.

 

Udrží se výroba tak sofistikovaných produktů v České republice? Jinými slovy, nebojíte se rychle se rozvíjející konkurence zejména z asijských zemí?

Konkurenci v žádném případě nepodceňujeme. Naší hlavní konkurenční výhodou jsou především dlouholeté zkušenosti v oblasti vlastního vývoje, výroby a testování turbínových pohonných jednotek, které se u nás předávají z generace na generaci. Další naší velkou předností je zohledňování zkušeností získaných z tisíců provozních hodin našich zařízení v různých typech aplikací, což nás posouvá dále v kvalitě naší produkce před konkurenci. Vždyť letecké produkty v PBS vyrábíme již od sedmdesátých let minulého století, kdy jsme dodali první pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy do proudových cvičných letounů L-39 z Area Vodochody. Od té doby jsme jich dodali již tisíce kusů.

Shodou okolností v současné době začínáme psát novou kapitolu v úspěšné spolupráci těchto dvou českých firem, tedy PBS a Aera Vodochody. Dodali jsme již první sadu zařízení do nového typu tohoto letounu s označením L-39NG. Věříme, že se budeme znovu podílet na celosvětovém úspěchu nástupce tohoto legendárního letounu.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Vydáno 17.2.2019

fl_cs|fl_en

Britské regionální aerolinky Flybmi, které provozovaly pravidelné linky i z Brna do Mnichova, zkrachovaly a s okamžitou platností zrušily všechny lety. Informovala o tom dnes společnost v prohlášení. Zdůvodnila to mimo jiné nárůstem cen paliv v poslední době i nejistotou, která panuje kolem chystaného odchodu Británie z EU. Aerolinky Flybmi létaly se 17 stroji do […]

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Vydáno 14.2.2019

fl_cs|fl_en

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům. Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. […]

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 polské pohraniční stráži. Letouny vybavené vyhledávací a sledovací technikou budou stát asi 658 milionů korun, uvedl dnes server E15. Společnost Aircraft Industries informaci nekomentovala. Pohraničníci podle E15 nakoupí letadla stávající generace označované jako L 410 UVP-E20, přestože se již rozjíždí výroba modernizované verze českého letounu. Tendr […]

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 […]

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Vydáno 5.2.2019

fl_cs|fl_en

Berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na dnešek to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo […]

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Vydáno 3.2.2019

fl_cs|fl_en

Výrobce letadel Aero Vodochody bude od února propouštět, protože přišel o jednu z důležitých zakázek, kde figuruje jako subdodavatel. Počet interních zaměstnanců firma sníží o desetinu. Aeru vypadla zakázka na dodávku kopkitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky. „V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent,“ uvedl Giordo v […]

Zobrazit Více

Objednejte si předplatnéMám zájem