Skupina Skyleader dokončila akvizici společnosti Xtreme Air

Vydáno 2.11.2018

Česká skupina Skyleader dokončila v září 2018 akvizici německé firmy Xtreme Air – výrobce nejmodernějších současných akrobatických letounů XA-41 a XA-42. Do českých rukou se tak dostává po několika desítkách let výroba certifikovaných plně akrobatických letounů nejvyšší kategorie.

„O vstupu do sektoru všeobecného letectví jsme uvažovali už několik let. Při loňských jednáních o výrobní a koordinační spolupráci se společností Xtreme Air se naskytla možnost realizovat akvizici této společnosti, tak jsme jí využili,“ komentuje akvizici člen představenstva akciové společnosti Skyleader Igor Stratil. „Letadla společnosti Xtreme Air jsou dnes jediná akrobatická letadla, která vlastní většinu certifikací, což znamená, že máme certifikaci EASA, máme certifikaci německou, máme certifikaci americké FAA, a jako jediné akrobatické letadlo máme i certifikaci čínskou,“ dodává Igor Stratil. Certifikace je ve všeobecném letectví velice důležitá, protože právě absence certifikací často znemožňuje letadlům v různých částech světa létat. Nejdůležitějšími certifikačními úřady jsou právě evropská EASA, americká FAA nebo čínský CAAC.

Schopnost orientovat se na trhu všeobecného letectví skupině Skyleader podle ředitele Zall Jihlavan Airplanes s.r.o. Radka Filipa nechybí: „Naše sportovní letadla jsme vždy vyráběli podle principů general aviation. Xtreme Air pro naši společnost ale znamená, že se posouváme do vyšší kategorie, výroba všech produktů bude probíhat podle vyšších standardů, což pro naše zákazníky znamená ještě kvalitnější a bezpečnější letadla.“ Skupina Skyleader má ale ještě vyšší ambice. Ve spolupráci s českými odborníky na leteckou akrobacii a s využitím zkušeností z vývoje a výroby lehkých sportovních letadel by ráda vyvinula nový moderní dvoumístný výcvikový akrobatický letoun XA-22. Ten by měl sloužit pro výcvik základní akrobacie a pro soutěžní létání v nižších kategoriích sportsman a intermediate. Takový letoun na globálním trhu už několik desítek let chybí. „Pro výcvik a nižší soutěžní kategorie se v současnosti využívají dosluhující Zliny Z-50, a také letouny Decathlon, což jsou vlastně jediná celosvětově certifikovaná výcviková akrobatická letadla,“ doplňuje Filip, který se sám nižším kategoriím letecké akrobacie věnuje. Souběžně také Skyleader Group vyvíjí další generaci letounu XA-41 – letoun pro individuální akrobacii nejvyšší třídy.

Letouny Xtreme Air jsou v České republice odborné veřejnosti známé. Po dosloužení právě letounů Z-50 na XA-42 přezbrojila například česká akrobatická skupina Flying Bulls Aerobatics Team. Na letounu XA-41 létá také český reprezentant v letecké akrobacii kategorie Unlimited Marek Hyka a tento letoun využívá také český reprezentační tým v kategorii Advanced. V loňském roce obsadil britský pilot Gerald Cooper s letounem XA-41 páté místo na mistrovství světa v kategorii Unlimited a dvoumístné letouny XA-42 zazářily i na letošním mistrovství světa v letecké akrobacii kategorie Advanced. Firemní pilot Xtreme Air Francouz Bastien La Roux vylétal stříbrnou medaili s dvoumístným strojem v konkurenci především jednomístných letadel.

Právě Bastien Le Roux popisuje nejzásadnější vlastnosti letounů Xtream Air takto: „Letouny Xtream Air jsou vyráběny výhradně z uhlíkových vláken. Díky tomu například dvoumístný XA-42 váží s motorem o výkonu 315 koňských sil pouhých 600 kilogramů – jde tedy o jediný dvoumístný akrobatický letoun na trhu, který může legálně soutěžit i v nejvyšší kategorii Unlimited. Je totiž pro manévry a přetížení požadované touto kategorií certifikovaný prakticky pro celý svět. Může létat obraty s kladným i záporným přetížením 10 G při maximální rychlosti 420 km/h.“ Podle Bastiena Le Roux je největší výhodou a to i do budoucna fakt, že letouny jsou vyvíjeny v těsném kontaktu se sportovními piloty: „Pilot a letadlo musí být při akrobacii jeden celek. Naší filosofií není, že si pilot do letadla sedá a pak v něm letí. Vnímáme to spíše tak, že pilot si musí letadlo obléknout a cítit se komfortně – jedině tak může dosáhnout těch nejlepších výsledků.“

Zmíněn byl už úspěch značky Skyleader na vznikajícím čínském trhu. Čínská vláda začala v roce 2010 postupně uvolňovat pravidla pro využívání čínského vzdušného prostoru pro všeobecné letectví. Do té doby byl vzdušný prostor využíván výhradně vojenským a dopravním letectvím. Čínská vláda postupně každý rok odbourává nejzásadnější bariéry bránící provozu všeobecného letectví tak, jak ho známe u nás. Běžné létání tak není v Číně nereálné. Potenciál čínského trhu popsal Qiang Xu, bývalý konstruktér společnosti Cessna, nyní člen vedení Skyleader Group: „V Číně se díky uvolňování bariér začíná zajímat o všeobecné letectví čím dál tím více lidí. Nemáme však téměř žádné výrobce, výcviková letadla, letecké školy ani instruktory. Jen v našem městě, které je hlavním městem jedné z čínských provincií, žije 12 miliónů lidí. Pokud by se chtělo jakékoliv formě letectví věnovat jen jedno procento lidí, máme co dělat na následujících několik let.“ Faktem potvrzujícím slova Qiang Xu jsou současné objednávky 120 letadel Skyleader pro čínský trh a informace o akvizici Xtreme Air vzbudila také ohlas: „Když jsem na svém wechattovém profilu (We Chatt je nejrozšířenější čínská sociální síť, pozn. red.) oznámil, že se začínáme věnovat i výrobě akrobatických letadel, ozvalo se mi hned několik významných přátel s velice konkrétními dotazy k parametrům, cenám a dodacím lhůtám. A objednávky na sebe nenechají dlouho čekat. Takhle to prostě teď v Číně chodí.“

O skupině Skyleader Group

Skupina Skyleader se od 90. let profiluje jako výrobce lehkých sportovních letadel zn. Skyleader. V roce 2014 se společnost soustředila na dobývání otevírajícího se čínského trhu, kde uspěla a její lehké sportovní letouny značky Skyleader získaly jako jedny z prvních certifikaci čínského úřadu pro civilní letectví CAAC. Úspěch českých letounů Skyleader přilákal do jihlavské akciové společnosti čínské investory, kteří v současné době prostřednictvím skupiny Zall drží 70% akcií. I díky těmto investicím mohla skupina Skyleader začít uvažovat o vstup na trh větších letadel všeobecného letectví.

Skupina Skyleader v současnosti vyrábí pět typů celokovových sportovních letounů řady Skyleader 100, 200, 400, 500 a 600, celokompozitový lehký sportovní výcvikový letoun Skyleader GP One, celokarbonový unikátní dolnoplošník s dmychadlovým pohonem UL-39 Albi a od září 2018 také dvojici plně akrobatických certifikovaných letounů – jednomístný XA-41 a dvoumístný XA-42.

O společnosti Xtreme Air

Společnost Xtreme Air je plně certifikovaným leteckým výrobcem EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví). Od jejího vzniku v prosinci 2005 se specializuje na vývoj a výrobu plně certifikovaných nejmodernějších celokarbonových akrobatických letounů. V portfoliu má dva letouny – jednomístný XA-41 a dvoumístný XA-42. Od září 2018 je Xtreme Air součástí skupiny Skyleader. V září také započal vývoj modelu XA-22 – dvoumístného akrobatického výcvikového letounu, který na globálním trhu dlouhodobě chybí.

Zdroj: www.sclp.cz

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Airbus chce ve zbrojařské divizi zrušit 2362 pracovních míst

Airbus chce ve zbrojařské divizi zrušit 2362 pracovních míst

Vydáno 20.2.2020

fl_cs|fl_en

Evropský výrobce letecké techniky Airbus hodlá ve své zbrojařské a kosmické divizi zrušit 2362 pracovních míst. Oznámila to dnes firma, která tak reaguje mimo jiné na odklady zbrojních kontraktů. Dodala, že divize již o plánovaném snížení počtu zaměstnanců začala jednat s evropskou závodní radou. Divize, která vznikla při restrukturalizaci podniku v roce 2014, v současnosti […]

Italové požadují u ÚOHS zákaz plnění smlouvy na armádní vrtulníky

Italové požadují u ÚOHS zákaz plnění smlouvy na armádní vrtulníky

Vydáno 20.2.2020

fl_cs|fl_en

Italský výrobce vojenských vrtulníků, firma Leonardo podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy mezi ministerstvem obrany a firmou Bell z USA, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Firma Bell má podle smlouvy podepsané v závěru minulého roku dodat české armádě 12 vojenských vrtulníků. Italský výrobce podal také loni v […]

INNOVATION AND AVIATION SUMMIT 2020 PŘINESE ODPOVĚDI NA HLAVNÍ VÝZVY LETECKÉHO A VESMÍRNÉHO PRŮMYSLU DNEŠKA

INNOVATION AND AVIATION SUMMIT 2020 PŘINESE ODPOVĚDI NA HLAVNÍ VÝZVY LETECKÉHO A VESMÍRNÉHO PRŮMYSLU DNEŠKA

Vydáno 17.12.2019

fl_cs|fl_en

ZÁSTUPCI NEJEN ČESKÝCH, ALE I ZAHRANIČNÍCH SPOLEČNOSTÍ SE SEJDOU V PRAZE, ABY NASTÍNILI BUDOUCÍ VÝVOJ LETECKÉHO PRŮMYSLU, JEDNOHO Z NEJRYCHLEJI SE ROZVÍJEJÍCÍCH ODVĚTVÍ, A PRODISKUTOVALI VÝZVY A PŘÍLEŽITOSTI, KTERÉ S SEBOU PŘINÁŠÍ VÝVOJ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ, ROZVOJ DIGITALIZACE ČI ROLE UMĚLÉ INTELIGENCE. V Praze proběhne konference Innovation & Aviation 2020. Špičky v oboru zde představí nové […]

Aero dodalo armádě poslední L-159T1 po pravidelných opravách

Aero dodalo armádě poslední L-159T1 po pravidelných opravách

Vydáno 17.12.2019

fl_cs|fl_en

Vzdušné síly Armády ČR převzaly od domácího leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a.s. poslední z pěti dvoumístných letounů L-159T1 po pravidelné údržbě PP2000. Nyní disponuje 21. základna taktického letectva Čáslav celkem osmi dvoumístnými pokročilými cvičnými a lehkými bojovými letouny L-159, tedy pěti L-159T1+ a také třemi letouny L-159T2 dodanými na jaře letošního roku. „Dvoumístné verze letounu […]

Dodávky Boeingu v prvních 11 měsících roku klesly na polovinu

Dodávky Boeingu v prvních 11 měsících roku klesly na polovinu

Vydáno 11.12.2019

fl_cs|fl_en

Dodávky Boeingu se v prvních 11 měsících roku snížily na polovinu. Zatímco loni do konce listopadu dodal americký výrobce letecké techniky na trh 704 letadel, letos jich bylo 345. Firma to uvedla ve svém dnešním sdělení. Podle agentury Reuters to byla také méně než polovina dodávek, kolik ve stejné době uvedl na trh Airbus – […]

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Vydáno 12.11.2019

fl_cs|fl_en

Civilní letectví bude v příštích desetiletích čelit výzvám a bezpečnostním rizikům počínaje nedostatkem pilotů přes nárůst vzdušných turbulencí a kybernetické útoky až po přeplněná letiště. Uvádí to studie průmyslové pojišťovny AGCS a americké Univerzity letectví a kosmonautiky Embry Riddle, z níž cituje agentura DPA. Civilní letectví zaznamenalo v uplynulých šedesáti letech velký rozvoj, právě to by ale mohlo do budoucna představovat […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem