Česká republika slaví 10 let členství v Evropské kosmické agentuře

Vydáno 14.11.2018

Meteorologické mise nové generace, telekomunikační platformy, nový systém řízení letového provozu nad Evropou, technologie pro drony či sondy směřující ke Slunci a Jupiteru, tam všude lze nalézt českou stupu pocházející od našich předních dodavatelů. Největší úspěchy a přínosy vyplývající z 10 let trvajícího členství České republiky v Evropské kosmické agentuře (ESA) představila stejnojmenná konference pořádaná u příležitosti desátého výročí v pražském Kongresovém centru. Konference je součástí Czech Space Week, kterým chtějí Ministerstvo dopravy a CzechInvest spolu s dalšími partnery přiblížit kosmické aktivity a jejich přínos pro rozvoj průmyslu, vědu, podnikání i každodenní život odborné i široké veřejnosti.

Účast České republiky v programech ESA přináší českým firmám příležitost podílet se na přípravě špičkových technologií i pokrokových aplikací družicových systémů, které pak nacházejí uplatnění i v letectví, obraně či automobilovém průmyslu.“ uvedl ministr dopravy Daň Ťok.

Takových firem, co se již dnes podílí na kosmických projektech ESA, je přes 40, dále je do projektů zapojeno i 22 českých výzkumných ústavů a vysokých škol. Další desítky firem se účastní jako subdodavatelé. To vše je odrazem neustále se navyšujícího příspěvku České republiky do ESA. Pro rok 2018 činí 46 milionů EUR, což představuje takřka sedminásobný nárůst oproti roku 2009. Postupné navýšení příspěvků do ESA tak znamená stále více příležitostí pracovat se špičkami ve svých oborech, učit se od nich, přispívat k řešení a výsledky pak zúročit v české ekonomice. Tzv. geografická návratnost pak zajišťuje, že prostředky vložené do programů ESA se po odečtení režijních  nákladů ESA vrátí do České republiky ve formě zakázek pro průmysl a výzev k účasti výzkumných ústavů a vysokých škol na vědeckých projektech.

Cílem České republiky v ESA není jen samotná účast na programech, ale především zvýšení konkurenceschopnosti a inovace firem a jejich zapojení do velkých dodavatelských řetězců dodávajících komerční řešení, po kterých dnes dynamicky roste poptávka. Například účast na přípravě nosné rakety Ariane 6 pro kosmickou dopravu znamená pro firmy ukotvení v dodavatelském řetězci po celou dobu užívání této rakety, což budou desítky let. Obdobné je to i u obecných technologií, družicové telekomunikace nebo pozorování Země, na kterých se podílí desítky českých firem. Neméně významným cílem je účast na excelentních vědeckých projektech stojících na samotné hraně současného poznání.

Práce prováděné v České republice přitom mají rok od roku vyšší přidanou hodnotu. Dobrým příkladem je příprava kompozitových dílů pro nosné rakety, které připravuje společnost 5M, to přináší i další zakázky na výrobu sendvičových kompozitových panelů pro letadla Airbus o objemu zakázek přes 100 mil. Kč. ročně. K předním technologickým firmám patří BBT – Materials Processing, která vyrábí optické krystaly speciálních vlastností. Jejich použití povede k zásadnímu zjednodušení designu kamer na družicích pro pozorování Země. Společnost AVX, která vyrobila pro NASA 630 kondenzátorů pracujících ve vozítku Curiosity na Marsu nebo společnost MCE, jež vyrábí startovací rampu pro raketu Ariane 6.

České firmy se pracují i na rozvoji družicových aplikací zejména družicové navigace a pozorování Země, které nacházejí uplatnění v dopravě, zemědělství, sledování životního prostředí, energetice, smart cities a v dalších odvětvích. Aplikace přináší nové informace, přispívají k zefektivnění procesů, úspoře času a peněz.

České výrobky budou rovněž součástí meteorologických misí nové generace (Meteosat a MetOp), telekomunikačních platforem NEOSAT, nového systému řízení letového provozu nad Evropou v rámci Single European Sky nebo například v rámci technologií pro drony i pseudodružice do vysoké atmosféry. Českou stopu lze již dnes nalézt také na robotických misích letících na Mars, na sondách mířících ke Slunci (Solar Orbiter) či k ledovým měsícům Jupitera (JUICE) nebo na kosmických dalekohledech EUCLID a PLATO.

Své aktivity představili také podnikatelský inkubátor ESA BIC Prague, vzdělávací centrum ESERO a centrum pro transfer kosmických technologií do pozemských aplikací, ESA Technology Transfer Broker. Právě uvádění nových slibných nápadů do praxe je jedním z klíčů k posilování naší konkurenceschopnosti, proto se jej ČR snažní v této oblasti maximálně podporovat.

„Podnikatelský inkubátor Evropské kosmické agentury ESA BIC Prague vznikl již více než před dvěma lety. Od té doby pomohl podnikatelsky zúročit nebo rozvinout nápady vycházející z kosmických technologií již 13 českým firmám. Jejich inovativní řešení pomáhají v nejrůznějších oblastech, od silničního nebo leteckého provozu, přes umění až po sport. Inkubátor se zároveň letos rozšířil o pobočku v Brně, kam jsme nedávno přijali první dvě firmy,“ řekla Silvana Jirotková, generální ředitelka agentury CzechInvest.

Konferenci „10 let České republiky v Evropské kosmické agentuře“ pořádalo Ministerstvo dopravy, agentura CzechInvest, hlavní město Praha a Úřad vlády České republiky ve spolupráci s dalšími partnery v rámci kosmického týdne Czech Space Week, který probíhá od 9. do 18. listopadu 2018.

ESA je mezinárodní organizací, jejímž cílem je mj. podpora spolupráce svých členských států v realizaci vysoce finančně, technologicky i vědecky náročných programů, které přesahují možnosti samostatných států. ESA se ve svých programech věnuje rozvoji technologií, nosným raketám, pilotovaným letům a experimentům v mikrogravitaci, družicové navigaci, družicové telekomunikaci a pozorování Země (systémům poskytujícím družicové snímky).

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Aerolinky Flybmi, které létaly i z Brna do Mnichova, zkrachovaly

Vydáno 17.2.2019

fl_cs|fl_en

Britské regionální aerolinky Flybmi, které provozovaly pravidelné linky i z Brna do Mnichova, zkrachovaly a s okamžitou platností zrušily všechny lety. Informovala o tom dnes společnost v prohlášení. Zdůvodnila to mimo jiné nárůstem cen paliv v poslední době i nejistotou, která panuje kolem chystaného odchodu Británie z EU. Aerolinky Flybmi létaly se 17 stroji do […]

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Airbus končí s výrobou letounu A380 superjumbo

Vydáno 14.2.2019

fl_cs|fl_en

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům. Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. […]

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 do Polska

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries dodá dva letouny L 410 polské pohraniční stráži. Letouny vybavené vyhledávací a sledovací technikou budou stát asi 658 milionů korun, uvedl dnes server E15. Společnost Aircraft Industries informaci nekomentovala. Pohraničníci podle E15 nakoupí letadla stávající generace označované jako L 410 UVP-E20, přestože se již rozjíždí výroba modernizované verze českého letounu. Tendr […]

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Boeing významně investoval do vývojáře nadzvukového letounu

Vydáno 6.2.2019

fl_cs|fl_en

Boeing významně investoval do firmy, která vyvíjí nadzvukový obchodní letoun. Detaily transakce firma Aerion sídlící v americkém státě Nevada ani největší výrobce letadel na světě nezveřejnili. Boeing doufá, že mu moderní špičková letadla umožní zkrátit dobu letu. Vyvíjený typ Aerion AS2 uletí až 1000 mil (1609 kilometrů) za hodinu, a je tak až o 70 […]

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Berlínské aerolinky Germania vyhlásily bankrot a zastavily lety

Vydáno 5.2.2019

fl_cs|fl_en

Berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na dnešek to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo […]

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Aero propustí desetinu zaměstnanců, firma přišla o zakázku

Vydáno 3.2.2019

fl_cs|fl_en

Výrobce letadel Aero Vodochody bude od února propouštět, protože přišel o jednu z důležitých zakázek, kde figuruje jako subdodavatel. Počet interních zaměstnanců firma sníží o desetinu. Aeru vypadla zakázka na dodávku kopkitů pro vrtulníky UH-60M Black Hawk americké společnosti Sikorsky. „V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent,“ uvedl Giordo v […]

Zobrazit Více

Objednejte si předplatnéMám zájem