Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let

Vydáno 23.12.2018

První před-sériový cvičný letoun a lehký bitevník L-39NG se sériovým číslem 7001 poprvé vzlétnul dne 22. prosince na letišti Aera Vodochody. S novou generací českého proudového letounu poprvé letěli tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. V 10:38 dopoledne letoun vzlétl z ranveje, následně vystoupal do výšky 5 000 stop (více než 1500 metrů) a po 26 minutách úspěšně přistál zpět na letišti ve Vodochodech. Pokročilost letounu umožnila realizovat během prvního letu i některé vývojové zkoušky.

Dva měsíce po slavnostním představení nejnovějšího cvičného proudového letounu na Rolloutu 12. října prokázal první letoun L-39NG svou připravenost létat a zahájit certifikační zkoušky. První stroj letěl již v konfiguraci sériového letounu včetně finální verze vylepšeného mokrého křídla a vstupů vzduchu do motoru. Tento krok přiblížil Aero mnohem blíže k jeho cíli dosáhnout typové certifikace nového českého letounu do konce roku 2019.

„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ řekl president a předseda představenstva Giuseppe Giordo. Program L-39NG dál postupuje podle stanoveného plánu a díky velkému nasazení Aera, českých institucí a partnerů projektu dnes dokazuje, v jak pokročilém stádiu se nachází.

„Jako strategický partner projektu jsme pevně přesvědčeni, že tento důležitý krok ještě vice posílí důvěru celé letecké komunity v nový letoun a pomůže k tomu, aby byl tento skvělý projekt velmi úspěšný,” dodal president Omnipolu Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Tyto vlastnosti umožňují letounu L-39NG být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik. „Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající. L-39NG je zcela nový letoun a věřím, že má obrovský potenciál stát se skvělým prostředkem pro výcvik na stíhací letouny čtvrté a páté generace a že se stejně dobře uplatní i jako lehký bitevní,“ řekl testovací pilot Aera David Jahoda.

V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první zákazník, kterým se stal Senegal. Následovaly portugalská soukromá společnost SkyTech a americká soukromá společnost RSW, jež Aero představilo v červenci na Farnborough Air Show ve Velké Británii. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu 38 letounů. V současnosti Aero finalizuje také smlouvu s domácím zákazníkem, kterým je státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů, a pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky.

Projekt letounu L-39NG je podporován českými státními finančními institucemi, Českou exportní bankou a pojišťovací společností EGAP.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Novým šéfem státního podniku LOM Praha bude Jan Rouček

Novým šéfem státního podniku LOM Praha bude Jan Rouček

Vydáno 12.7.2019

fl_cs|fl_en

Novým ředitelem státního podniku LOM Praha se stane od pondělí Jan Rouček. V čele podniku nahradí Romana Planičku, který v dubnu odstoupil ze zdravotních důvodů. ČTK to dnes sdělilo tiskové oddělení ministerstva obrany. Rouček uspěl ve vypsaném výběrovém řízení. „Ministr obrany Lubomír Metnar rozhodl o jeho jmenování ke dni 15. července 2019,“ uvedlo ministerstvo obrany. […]

Armádní vrtulníky Mi-171Š čeká další modernizace

Armádní vrtulníky Mi-171Š čeká další modernizace

Vydáno 9.7.2019

fl_cs|fl_en

Armádní vrtulníky Mi-171Š pro speciální operace čeká další modernizace. Zlepšit se má například balistická ochrana nákladní kabiny vrtulníků nebo v nich bude zabudován systém pro rychloupínání nákladu podle standardů Severoatlantické aliance. ČTK to sdělil Marek Vala z tiskového oddělení ministerstva obrany. Informace o zakázce za asi 31 milionů korun dnes vládě představil ministr obrany Lubomír […]

Rusko bude vyrábět další letadla Suchoj, nehledě na havárii

Rusko bude vyrábět další letadla Suchoj, nehledě na havárii

Vydáno 9.7.2019

fl_cs|fl_en

Rusko plánuje vyrobit dalších nejméně 200 letadel Suchoj Superjet 100 navzdory květnové vážné nehodě, která vyvolala otázky ohledně budoucnosti prvního nového dopravního letounu země od dob Sovětského svazu. Agentuře Reuters to řekl ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. Stroj Suchoj Superjet 100 provozovaný leteckou společností Aeroflot, který odstartoval 5. května z letiště Šeremeťjevo, se po […]

Aero opraví 16 letounů L-159 pro českou armádu za 1,6 miliardy korun

Aero opraví 16 letounů L-159 pro českou armádu za 1,6 miliardy korun

Vydáno 29.5.2019

fl_cs|fl_en

Aero Vodochody a Ministerstvo obrany ČR na veletrhu IDET v Brně oznámily, že firma pro českou armádu během čtyř let opraví 16 letounů L-159 v rámci takzvaných PP16, tedy periodických prací po šestnácti letech provozu. Celková hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun. Jde již o druhou střední opravu českých jednomístných letounů L-159, první, po osmi letech provozu, […]

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Při nehodě letadla na Floridě se zranilo 21 lidí

Vydáno 4.5.2019

fl_cs|fl_en

Dopravní letoun Boeing 737 sjel v noci na dnešek SELČ na vojenském letišti poblíž amerického města Jacksonville z přistávací dráhy a skončil v blízké řece. Nehoda si podle policejního velitele vyžádala 21 zraněných, ale jejich život není ohrožen. Stroj měl na palubě 136 pasažérů a sedmičlennou posádku a na vojenskou základnu v Jacksonvillu přiletěl z […]

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Nový letoun L-39NG se o další krok přiblížil získání certifikace

Vydáno 27.4.2019

fl_cs|fl_en

Nový proudový letoun L-39NG, který vyrábí Aero Vodochody, se o další krok přiblížil certifikaci. Druhý vyrobený stroj už je ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, odborníci na něm dělají mimo jiné zkoušky zaměřené na pevnost materiálu. První letoun absolvoval první let loni v prosinci. Pokračují vývojové testy, na jejichž konci čeká nový letoun proces certifikace, […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem