Boeingy 737 MAX 8 a 9 nesmějí nad Evropu, stejně reagují i jinde

Vydáno 13.3.2019

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Už v předešlých hodinách řada zemí z celého světa uzavřela svůj vzdušný prostor pro tyto typy letadel. Opatření souvisejí s obavami ohledně bezpečnosti po nedělní havárii stroje Boeing 737 MAX 8, který se zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) i společnost Boeing trvá na tom, že letadla jsou provozuschopná a bezpečná.

V souvislosti s nařízením EASA pozastavila provoz všech svých sedmi Boeingů 737 MAX 8 česká letecká společnost Smartwings. Upozornila, že kvůli tomu čeká zpožďování a rušení letů. Firma si v rámci obnovy své flotily objednala celkem 39 těchto letadel a postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, dceřiná společnost Smartwings.

O tom, že dotyčné letouny nesmějí nad jejich území nebo nesmějí být provozovány, během dneška informovaly úřady například v Británii, Francii a řadě dalších zemí v Evropě i jinde ve světě, třeba v Austrálii nebo v Číně. Čínské letecké společnosti přitom mají ve svých flotilách více než čtvrtinu všech vyrobených letadel MAX 8 a MAX 9. Některé země zrušení zákazu podmínily provedením bezpečnostních kontrol. Nad Německo zmíněné stroje nesmějí až do 12. června. Opatření Evropské agentury pro bezpečnost letectví se týká i komerčních letů modelů MAX 8 a MAX 9 provozovaných společnostmi třetích států na území Evropské unie.

Nedělní havárii v Etiopii nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě. Pocházeli z více než 30 zemí světa a byli mezi nimi také čtyři Slováci. Boeing 737 MAX 8 havaroval také loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.

Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo FAA, aby z preventivních důvodů provoz boeingů 737 MAX 8 pozastavil. „Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel,“ uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová. „Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze,“ dodala.

Boeing v dnešním prohlášení trvá na tom, že má v bezpečnost nových strojů MAX plnou důvěru. Dodal, že i tak pracuje na aktualizaci softwaru stabilizačního systému MCAS, který se dostal do centra vyšetřování loňské nehody v Indonésii. Aktualizace se očekává do dubna a koncern ji prý vyvíjel už před nedělní nehodou.

Americký prezident Donald Trump poukázal na složitost pilotování nových strojů. „Letadla jsou pro létání čím dál složitější. Nejsou už potřeba piloti, ale počítačoví vědci z MIT (Massachusettského technologického institutu),“ napsal na twitteru. Prezident se domnívá, že se často dělají zbytečné kroky vpřed, když často starší a jednodušší věci fungují mnohem lépe. Trump dnes také poprvé do nedělní nehody telefonoval s šéfem Boeingu Dennisem Muilenburgem, obsah jejich hovoru ale není znám.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací dvoumotorového úzkotrupého dopravního letounu 737. Je určen na krátké a středně dlouhé lety. Proti předchozí generaci má úspornější a výkonnější motory, ale také nový tvar křídel a využívá moderní kompozitní materiály. Prodává se ve čtyřech verzích – MAX 7, MAX 8, MAX 9 a MAX 10.

První let se uskutečnil v lednu 2016, na komerčních linkách začal tento stroj létat v květnu 2017. Jeho prvním majitelem byly malajsijské aerolinky Malindo Air. Do konce ledna Boeing obdržel 5011 objednávek na model 737 MAX a dodal jich 350. Verze MAX 8 je nejprodávanější.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Vydáno 12.11.2019

fl_cs|fl_en

Civilní letectví bude v příštích desetiletích čelit výzvám a bezpečnostním rizikům počínaje nedostatkem pilotů přes nárůst vzdušných turbulencí a kybernetické útoky až po přeplněná letiště. Uvádí to studie průmyslové pojišťovny AGCS a americké Univerzity letectví a kosmonautiky Embry Riddle, z níž cituje agentura DPA. Civilní letectví zaznamenalo v uplynulých šedesáti letech velký rozvoj, právě to by ale mohlo do budoucna představovat […]

České aerolinie zařadí do flotily sedm nových Airbusů, čtyři A220 a tři A321XLR

České aerolinie zařadí do flotily sedm nových Airbusů, čtyři A220 a tři A321XLR

Vydáno 27.10.2019

fl_cs|fl_en

České aerolinie se dohodly s výrobcem letadel společností Airbus na dodání čtyř nových letadel Airbus A220‑300. Současně ČSA uzavřely smluvní ujednání, na základě kterého bude původní dodávka letadel A320neo nahrazena třemi letouny A321XLR s delším doletem. S novými typy získají ČSA nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace.   Skupina Smartwings jednala s Airbusem o pořízení […]

Česko se zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel

Česko se zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel

Vydáno 26.10.2019

fl_cs|fl_en

Česko se dnes jako šestá země zapojilo do mezinárodní letky transportních letadel iniciované západoevropskými státy. Oznámil to ministr obrany Lubomír Metnar, který dnes stvrdil českou účast během jednání s kolegy ze Severoatlantické aliance v Bruselu. Česká armáda bude mít díky účasti v letce lepší přístup ke strategické letecké přepravě či k zajištění tankování za letu […]

Senegalský velitel vzdušných sil letěl v L-39NG

Senegalský velitel vzdušných sil letěl v L-39NG

Vydáno 9.10.2019

fl_cs|fl_en

V novém českém proudovém letounu L-39NG letěl první zákazník. Generál Joseph Mamadou Diop, velitel vzdušných sil Senegalské republiky, absolvoval v neděli 6. října hodinový let s testovacím pilotem Aera Vodochody Vladimírem Továrkem.  První prototyp nového proudového cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG právě prochází obdobím intenzivních letových testů. Letoun s výrobním číslem 7001 od poloviny září létá téměř každý […]

Boeing prověřuje kvůli možné závadě další typ svých letadel

Boeing prověřuje kvůli možné závadě další typ svých letadel

Vydáno 28.9.2019

fl_cs|fl_en

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil prověřit některá letadla Boeing 737 NG s cílem odhalit případné výrobní vady. Důvodem k tomuto kroku je fakt, že u několika letadel tohoto typu se zjistily praskliny, informovala agentura Reuters. Případnou opravu mají zajistit provozovatelé letadel. Boeing má přitom už problém s letadly 737 MAX, která jsou po dvou vážných nehodách […]

Turecko má zájem o nejmodernější ruské bojové letouny Su-57

Turecko má zájem o nejmodernější ruské bojové letouny Su-57

Vydáno 28.8.2019

fl_cs|fl_en

Turecko projevilo velký zájem o nejmodernější ruské bojové letouny, včetně stroje páté generace Su-57 vybaveného technologií stealth a Su-35. Představitelé obou zemí nyní posuzují možnost dodávek těchto letadel. Podle ruských agentur to dnes řekl ředitel Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci Dmitrij Šugajev. Oba bojové letouny měl v úterý možnost si prohlédnout turecký prezident Recep Tayyip […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem