Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Vydáno 23.9.2019

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k programu letových testů. Týden na to prototyp L39NG dočasně přerušil program letových zkoušek, aby zavítal na Dny NATO v Ostravě, kde se poprvé představil široké veřejnosti na statické ukázce – v kompletní konfiguraci, snovým nástřikem a s výzbrojí. 

Před dvěma lety Aero Vodochody oznámilo záměr představit letoun L-39NG poprvé veřejnosti na tradiční a největší vojenské přehlídce v ČR, Dnech NATO v Ostravě, v roce 2019, kdy je Aero již třetím rokem v řadě generálním partnerem a zároveň slaví stoleté výročí od svého založení. Splnění tohoto cíle  kladlo vysoké nároky na průběh vývojových prací a zkoušek. „Program L-39NG běží podle plánu, což je dobrá zpráva pro naše zákazníky. Máme velmi jasný program letových i pozemních testů a následné certifikace a jsem přesvědčený, že dosáhneme cíle získat typovou certifikaci pro konfiguraci pokročilého cvičného letounu ve třetím čtvrtletí roku 2020 a jeho vyzbrojené verze ve třetím čtvrtletí roku 2021,“ řekl Prezident a CEO Aera Vodochody Dieter John.

Dny NATO v Ostravě jsou mimořádnou příležitostí představit letoun nejen široké veřejnosti, ale také zákazníkům. Na letošní ročník dorazily vojenské i vládní delegace z desítek zemí, mezi nimiž je i několik potenciálních zákazníků z řad tradičních uživatelů letounu L-39 i zcela nových zákazníků. „Pro naše jednání s obchodními partnery je posun projektu do další fáze a následné získání mezinárodně uznávané certifikace k letounu L-39NG klíčovým krokem,“ uvedl Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL, která je strategickým partnerem projektu a dodává: „První veřejná prezentace L-39NG v rámci Dnů NATO byla ideální možností předvést letoun potenciálním klientům.“ 

Testování letounů pokračuje

Program letových zkoušek L-39NG plní tři letouny. Technologický demonstrátor (L-39CW) v konfiguraci L-39NG, se stejnou avionikou a motorem, zahájil program letových zkoušek již v březnu 2019 intenzivními zkouškami avioniky a zkoumáním pádu ve vývrtce. Letoun s výrobním číslem 7004 se připojí ještě v letošním roce k již probíhajícím letovým zkouškám na letounu 7001. Všechny tři letouny dokončí program letových zkoušek v létě  roku 2020. Letoun 7004 bude dále pokračovat v certifikačních letových zkouškách výcvikové verze L39NG, zakončených vydáním typového certifikátu, zatímco letoun 7001 bude přestavěn na verzi Light Attack a bude dále plnit program letových zkoušek zbraňových systémů do roku 2021. 

V průběhu druhého čtvrtletí probíhala na letovém prototypu s výrobním sériovým číslem 7001, představeném na Dnech NATO, příprava a realizace pozemních vibračních zkoušek realizovaných společně s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem. Tyto zkoušky proběhly rovněž se zavěšenými zbraněmi a jsou tedy splněny i pro verzi Light Attack. Zároveň naplno pokračují pozemní statické zkoušky pevnosti na prototypu 7002 a na přelomu roku začnou pozemní únavové zkoušky na prototypu s výrobním sériovým číslem 7003.

Letoun L-39NG bude jediným proudovým letounem na trhu schopným plnit kompletní výcvik vojenských pilotů od základního až po pokročilý a taktický výcvik.

 

Výrobní sériové číslo Typ Role
7001 prototyp letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky
7002 prototyp statické zkoušky pevnosti
7003 prototyp pozemní únavové zkoušky
7004 předsériový letoun letové zkoušky
2626 (trupové číslo) Technologický demonstrátor letové zkoušky, demonstrace nových technologií

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk–sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn“. Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Airbus chce ve zbrojařské divizi zrušit 2362 pracovních míst

Airbus chce ve zbrojařské divizi zrušit 2362 pracovních míst

Vydáno 20.2.2020

fl_cs|fl_en

Evropský výrobce letecké techniky Airbus hodlá ve své zbrojařské a kosmické divizi zrušit 2362 pracovních míst. Oznámila to dnes firma, která tak reaguje mimo jiné na odklady zbrojních kontraktů. Dodala, že divize již o plánovaném snížení počtu zaměstnanců začala jednat s evropskou závodní radou. Divize, která vznikla při restrukturalizaci podniku v roce 2014, v současnosti […]

Italové požadují u ÚOHS zákaz plnění smlouvy na armádní vrtulníky

Italové požadují u ÚOHS zákaz plnění smlouvy na armádní vrtulníky

Vydáno 20.2.2020

fl_cs|fl_en

Italský výrobce vojenských vrtulníků, firma Leonardo podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy mezi ministerstvem obrany a firmou Bell z USA, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Firma Bell má podle smlouvy podepsané v závěru minulého roku dodat české armádě 12 vojenských vrtulníků. Italský výrobce podal také loni v […]

INNOVATION AND AVIATION SUMMIT 2020 PŘINESE ODPOVĚDI NA HLAVNÍ VÝZVY LETECKÉHO A VESMÍRNÉHO PRŮMYSLU DNEŠKA

INNOVATION AND AVIATION SUMMIT 2020 PŘINESE ODPOVĚDI NA HLAVNÍ VÝZVY LETECKÉHO A VESMÍRNÉHO PRŮMYSLU DNEŠKA

Vydáno 17.12.2019

fl_cs|fl_en

ZÁSTUPCI NEJEN ČESKÝCH, ALE I ZAHRANIČNÍCH SPOLEČNOSTÍ SE SEJDOU V PRAZE, ABY NASTÍNILI BUDOUCÍ VÝVOJ LETECKÉHO PRŮMYSLU, JEDNOHO Z NEJRYCHLEJI SE ROZVÍJEJÍCÍCH ODVĚTVÍ, A PRODISKUTOVALI VÝZVY A PŘÍLEŽITOSTI, KTERÉ S SEBOU PŘINÁŠÍ VÝVOJ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ, ROZVOJ DIGITALIZACE ČI ROLE UMĚLÉ INTELIGENCE. V Praze proběhne konference Innovation & Aviation 2020. Špičky v oboru zde představí nové […]

Aero dodalo armádě poslední L-159T1 po pravidelných opravách

Aero dodalo armádě poslední L-159T1 po pravidelných opravách

Vydáno 17.12.2019

fl_cs|fl_en

Vzdušné síly Armády ČR převzaly od domácího leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a.s. poslední z pěti dvoumístných letounů L-159T1 po pravidelné údržbě PP2000. Nyní disponuje 21. základna taktického letectva Čáslav celkem osmi dvoumístnými pokročilými cvičnými a lehkými bojovými letouny L-159, tedy pěti L-159T1+ a také třemi letouny L-159T2 dodanými na jaře letošního roku. „Dvoumístné verze letounu […]

Dodávky Boeingu v prvních 11 měsících roku klesly na polovinu

Dodávky Boeingu v prvních 11 měsících roku klesly na polovinu

Vydáno 11.12.2019

fl_cs|fl_en

Dodávky Boeingu se v prvních 11 měsících roku snížily na polovinu. Zatímco loni do konce listopadu dodal americký výrobce letecké techniky na trh 704 letadel, letos jich bylo 345. Firma to uvedla ve svém dnešním sdělení. Podle agentury Reuters to byla také méně než polovina dodávek, kolik ve stejné době uvedl na trh Airbus – […]

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika

Vydáno 12.11.2019

fl_cs|fl_en

Civilní letectví bude v příštích desetiletích čelit výzvám a bezpečnostním rizikům počínaje nedostatkem pilotů přes nárůst vzdušných turbulencí a kybernetické útoky až po přeplněná letiště. Uvádí to studie průmyslové pojišťovny AGCS a americké Univerzity letectví a kosmonautiky Embry Riddle, z níž cituje agentura DPA. Civilní letectví zaznamenalo v uplynulých šedesáti letech velký rozvoj, právě to by ale mohlo do budoucna představovat […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem