Penta prodala Aero Vodochody maďarskému podnikateli a Omnipolu

Vydáno 11.6.2020

Penta Investments prodala výrobce letadel a dílů Aero Vodochody Aerospace maďarskému podnikateli Andrási Tomborovi a skupině Omnipol. Tombor má v kupci Aera, firmě AERO Investments Partners, 51 procent a skupina Omnipol ovládá 49 procent. Firmy to dnes uvedly v tiskové zprávě. Cenu nebudou zveřejňovat. Transakci Aeru Vodochody nepřísluší komentovat, řekl ČTK mluvčí Tobiáš Tvrdík s odkazem na akcionáře.

A jak to tenkrát bylo? V říjnu 2006 prodala vláda Mirka Topolánka strategický zbrojařský podnik Aero Vodochody skupině Penta. O Aero se tenkrát ucházely také společnosti Slovácké strojírny, HTC Holding, Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl, Eco-Investment a konsorcium firem PPF a J&T.

“Nabídka Penty byla mnohem vyšší než byli ochotni dát ostatní zájemci, například konsorcium PPF a J&T nabízelo 1,7 miliardy,” okomentoval tenkrát rozhodnutí vlády Mirek Topolánek. Penta nabídla 2,91 miliardy korun a podnik byl její.

„Naším prvním krokem bude kompletní kapitálová restrukturalizace společnosti, která zahrnuje zejména navýšení základního kapitálu o zhruba deset miliard korun a která umožní uskutečnit další kroky zaměřené na obchod, marketing a provoz. Dalším důležitým cílem podnikatelského záměru je navázat na dosavadní, nejen smluvní, vztahy Aera s Armádou České republiky a dále je rozvinout,“ okomentoval plány skupiny tenkrát pro server iDnes spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Jak dnes činnost skupiny Penta hodnotí nejdéle působící a zároveň jednoznačně nejúspěšnější manažer Aera Vodochody, kterému se během jeho působení v Aeru (2009-2016) podařilo prodat “ležáky” L159 do Íráku a USA, v jejichž prodej již tenkrát nikdo nevěřil a který zároveň nastartoval projekt L 39NG Ladislav Šimek?

„Stávající vlastník (Penta pozn. red.) dovedl Aero do nelehké situace. Dřívější strategie byla postavena na koexistenci 3 pilířů – kromě military divize to byly kooperační programy a engineering. To dávalo firmě stabilitu, ale i rozvoj know how a přísun cash flow. Ziskové kooperační programy byly však cíleně utlumeny a divize engineeringu zrušena. V kombinaci s obchodními neúspěchy to namíchalo dost nezáviděníhodný koktejl. Z rychle rostoucí a vysoce ziskové společnosti se během pár let stala výrazně menší, problematická společnost lavírující na hraně přežití. Pokud dojde k prodeji, nový vlasník by měl opět navázat na vztahy s tradičními uživateli L39 a podpořit tím kampaň na L39NG. Věřím, že se to podaří“

Úspěšné působení krizového manažera Šimka bylo ukončeno rozhodnutím majitele dosadit do vedoucí pozice zahraničního šéfa v první půlce roku 2016. S příchodem italského manažera Giuseppeho Giorda, který do funkce přicházel po ne příliš úspěšném pětiletém působení v řídící funkci společnosti Alenia Aermacchi, a který poté zastával funkci prezidenta ve společnosti až do začátku roku 2019, zrušila společnost postupně divizi engineeringu a začaly se snižovat podíly na zahraničních zakázkách, které ve firmě udržovaly potřebné cash-flow a rozšiřovaly její know-how. Pod vedením jejího posledního manažera a ekonoma Dietra Johna společnost musela propustit stovky zaměstanců, protože jí chyběly klíčové mezinárodní projekty.

Skupina Omnipol, kterou ovládá rodina Hávových, bude zodpovědná za výkon manažerských práv a bude nadále garantem odborného manažerského vedení. Předmětem transakce není společnost Letiště Vodochody, která zůstává v držení Penty Investments. Právo Aera používat letiště pro svůj rozvoj vyplývá ze smluvního závazku.

„Aero je jednou z nejsilnějších českých značek a pojmem, který v mnoha lidech oprávněně vzbuzuje národní hrdost. Aero má nejen skvělou minulost, ale především také obrovský potenciál do budoucna. Chceme navázat na tradici společnosti a navrátit jí věhlas na českém i světovém trhu. Budeme rozvíjet všechny tři pilíře činnosti Aera, podporu uživatelů letounů z produkce firmy, spolupráci s velkými světovými leteckými výrobci a samozřejmě i projekt L-39NG,“ uvedl majitel Omnipolu Richard Háva.

Skupina Omnipol je s Aerem historicky spjatá, v průběhu uplynulých dekád byla zodpovědná za vývoz většiny letounů z tamní produkce. Od roku 2015 je Omnipol také strategickým partnerem projektu nové generace letounu L-39, L-39NG. Jako padesátiprocentní podílník projektu skupina s Aerem už velmi intenzivně spolupracovala.

„V našem portfoliu Aero nepatřilo mezi firmy, které chceme dlouhodobě rozvíjet,“ uvedl spoluvlastník Penty Marek Dospiva. Penta získala Aero v privatizačním tendru v roce 2006, firmu s miliardovou ztrátou změnila během necelých dvou let do prosperující společnosti. Zásadní změnou strategie v roce 2016 rozhodla o návratu Aera k výrobě vlastních letounů a dominantní orientaci na vojenské programy.

V souvislosti s koronavirem zaznamenalo Aero letos v květnu pokles výroby pouze v civilních programech, a to zhruba o polovinu, ale červnové dodávky už podle mluvčího ukazují postupný nárůst. Důvodem poklesu výroby byly menší odběry zákazníků i komplikace s dodáváním dílů ze zahraničí. Společnost letos plánovala významný růst, který pandemie koronaviru zpomalila, dopady společnost zhodnotí zřejmě na podzim. V roce 2018 mělo Aero tržby 2,6 miliardy korun a hospodařilo s provozní ztrátou před odpisy ve výši 223 milionů korun, výsledky za loňský rok společnost zatím nezveřejnila.

Tombor je byznysmen investující do perspektivních průmyslových oblastí. Vlastní mimo jiné společnost Atmedia, která prodává reklamní prostor v maďarských televizích.

Aero Vodochody Aerospace se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v Česku a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Za dobu své stoleté existence vyrobilo zhruba 11.000 letadel. Aero zaměstnává kolem 1350 lidí. Před propuknutím pandemie firma předpokládala, že letos zdvojnásobí tržby téměř na šest miliard korun a vrátí se do černých čísel. Loni bylo její hospodaření kvůli investicím do projektu nového letounu L-39NG ztrátové.

autor: ACE/Kateřina Urbanová, čtk

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.


TOP Rozhovory

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

fl_cs|fl_en

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

fl_cs|fl_en

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

fl_cs|fl_en

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

fl_cs|fl_en

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic z Aerospace vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

Norwegian stornovaly velkou zakázku u Boeingu, chtějí i odškodné

Norwegian stornovaly velkou zakázku u Boeingu, chtějí i odškodné

Vydáno 30.6.2020

fl_cs|fl_en

Norské nízkonákladové aerolinky Norwegian Air stornovaly u Boeingu zakázku zhruba za deset miliard dolarů (239 miliard Kč). Po americkém výrobci budou navíc požadovat odškodné za to, že letadla 737 MAX nemohla do vzduchu. Firma se sídlem v Oslu to uvedla ve svém dnešním sdělení. Aerolinky zrušily objednávku 92 letadel 737 MAX a pěti strojů 787 […]

Die Welt: Airbus sníží produkci o 40 pct. a propustí tisíce lidí

Die Welt: Airbus sníží produkci o 40 pct. a propustí tisíce lidí

Vydáno 29.6.2020

fl_cs|fl_en

Airbus v příštích dvou letech sníží produkci a dodávky o 40 procent oproti původnímu plánu a propustí tisíce lidí. Německému deníku Die Welt to řekl šéf společnosti Guillaume Faury. Evropský výrobce letadel reaguje na koronavirovou krizi, která na měsíce drasticky omezila mezinárodní lety; masivní pokles zájmu o létání pak snížil poptávku po nových strojích ze […]

Nizozemská vláda podpoří KLM úvěrovým balíkem 3,4 mld. eur

Nizozemská vláda podpoří KLM úvěrovým balíkem 3,4 mld. eur

Vydáno 28.6.2020

fl_cs|fl_en

Nizozemská vláda se dohodla s vládou v Paříži, že na záchranu letecké skupiny Air France-KLM přispěje úvěrovým balíkem za 3,4 miliardy eur (přes 90 miliard Kč). Oznámil to dnes nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra. Jednu miliardu eur nizozemské součásti KLM půjčí stát, který bude zároveň ručit za 2,4 miliardy eur bankovních úvěrů. Letecká společnost se […]

V pondělí začnou testovací lety stroje Boeing 737 MAX

V pondělí začnou testovací lety stroje Boeing 737 MAX

Vydáno 28.6.2020

fl_cs|fl_en

Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) v pondělí zahájí nejméně třídenní testování letadla Boeing 737 MAX, které usiluje o novou certifikaci. S odkazem na své zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Letadla 737 MAX, až do loňska nejprodávanější model Boeingu, byla loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodách vyřazena z provozu. […]

Novým šéfem Aera Vodochody se má stát Viktor Sotona

Novým šéfem Aera Vodochody se má stát Viktor Sotona

Vydáno 25.6.2020

fl_cs|fl_en

Novým šéfem výrobce letadel a jejich částí, Aera Vodochody, se má podle serveru Lidovky.cz stát Viktor Sotona. Ve funkci nahradí Dietera Johna. Personální změna podle webu souvisí s nedávnou změnou majitele Aera, Penta Investments jej prodala maďarskému podnikateli Andrási Tomborovi a skupině Omnipol. Aero zaměstnává kolem 1350 lidí. Sotona dosud vedl společnost Era, která vyrábí […]

EK schválila záchranný balík německé vlády pro Lufthansu

EK schválila záchranný balík německé vlády pro Lufthansu

Vydáno 25.6.2020

fl_cs|fl_en

Evropská komise (EK) dnes definitivně schválila záchranný balík, který německá vláda připravila pro vlajkového leteckého dopravce Lufthansa. Firma, na kterou těžce dopadla krize způsobená koronavirem, ale musí splnit některé podmínky, aby státní podpora nevedla k narušení konkurenčního prostředí. Mimo jiné se Lufthansa bude muset vzdát části startovacích a přistávacích práv. Celková výše vládního balíku, o […]

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem